9 nov. 2013

Veckans spel: Alice: When Madness Returns

Äntligen har jag varvat Alice: When Madness Returns. Hittade spelet för en hundring förra fredagen och på måndagen var jag klar med spelet. Förstår inte varför jag väntat så här länge för att börja spela (okej har testat det lite innan...) Och nu är jag lite så där deprimerad över att det faktiskt är slutspelat nu. För spelet var alldeles underbart.



Första spelet, American McGee's Alice är ett av mina favoritspel. Jag blev kär i den från första sekunden jag spelade spelet. Så jag var självklart alldeles lyrisk över att det kom en fortsättning till spelet.

Man måste nästan spela ettan för att hänga med i tvåan (plus det är kul att spela två stycken alldeles fantastiska spel.) Först och främst är det absoluta bästa i spelet fantasin. Man har gjort om klassikern Alice i Underlandet till en mardröm som är läskig (och det hänger med storyn också.. men tänker inte gå in på det mer, för vill inte spoila något av misstag.)



Jag har testat spelet på både PC och PS3 och kan säga att spelet kändes nästan lättare att spela på PS3, då jag inte råkade trycka på en massa fel tangenter och bli skitsur över det att jag dör konstant.

Spelet är sjukt underhållande, grafiken är väl okej (riktigt bra för det mesta egentligen.. förutom kanske karaktärerna..) men fantasin är alldeles underbar, som jag sa tidigare. Älskar att Alices outfit ändras för att passa in i olika levels, vi får även se henne i en steampunk-outfit! (Som jag vill ha...) Stort minus till att spelet är ganska kort (jag körde på normalnivå - kanske borde ha spelat det på svårare..) då jag varvade den på 3 dagar (och sov knappast, för man vill liksom inte lägga ner kontrollen utan bara köra hela tiden.) Men man kan definitivt spela om spelet och hitta saker som man inte gjort på första gången man körde igenom. 



Rekommenderar starkt spelet! Om du inte spelat det, gör det nu!

Och nu till det absoluta bästa nyheten: Det ska komma en tredje American McGee Alice! Huur glad blir inte jag på en skala? Typ hundra! Den har finansierats via Kickstarter och kommer heta Alice: Otherlands och sista delen av trilogin kommer Alice att gå in i andra (välkända och sjuka) människors huvuden. Fantastiskt!

EDIT: Det handlar inte om ett spel som jag läste först - typ läs om läs rätt som Daniel menade nere i kommentarerna. Det handlar om en film. MEN .. American McGee vill göra ett spel också, så vi får hålla tummarna!


Har vi andra geeks där ute som bara älskar American McGee's Alice-spel?

♥ Marianne

4 kommentarer:

  1. Bra recension :)
    Nu blir man lite sugen på att prova spelet. Den tecknade filmen var ju en favorit när man var liten :P

    By the way, så är Alice: Otherlands inte ett spel, utan en film. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajo jag vet.. läste på andra ställen att det först skulle bli spel också men tydligen gick inte EA games med på det :( Fett tråkigt.

      Radera
    2. Och jaa, Disneys tecknade var asum, eller är fortfarande!

      Radera
    3. Fast å andra sidan vill American McGee göra spel också http://features.en.softonic.com/interview-american-mcgees-alice-otherlands Hopaps det blir av :)

      Radera

We ♥ comments