5 dec. 2013

Veckans film: The Hunger Games: Catching fire

Andra delen av The Hunger Games visas nu på bio och jag har äntligen sett den. Jag trodde i två dagar att jag skulle få sitta ifred på "min" rad, men väl på plats fick jag knö mig förbi ett gäng bittra främlingar för att jag var "den som bokat mitten och inte ens behagade mig att komma dit i tid"...
Det handlar som bekant om Katniss Everdeen, som överlevde hungerspelen, som hade pågått i 74 år. Har man blivit vald och överlevt, dvs vunnit, hungerspelen så behöver man aldrig vara med mer - trodde Kat. När hungerspelen ska köras för 75:e året i rad, så ändrar huvudstaden och presidenten på reglerna och Kat och Peeta får mötas igen. Detta på grund av att deras seger har orsakat uppror i några av de andra distrikten.
Jag såg den första filmen igen så sent som i höstas, så jag kan tycka att övergången mellan dessa filmerna var bra. Catching fire var dessutom riktigt bra! Jag var spänd i princip under hela filmen. Man kan tro att det är en förutsägbar typisk "tvåa", men jag vågar nog peta hål med en nål i den ballongen. Jag och många andra skrattade ett flertal gånger, då det är en hel del sarkasm. Slutet var kanske inte det bästa, men inte heller det förväntade...

/TinA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

We ♥ comments