8 maj 2014

Veckans film: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

En svensk film får nu ta plats här på Geeky. Det händer ju inte alltför ofta. ;)

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, är från början en bok skriven av Jonas Jonasson. Det blev en mycket populär bok, så det var kanske väntat att det skulle bli en film till slut!

Allan Karlsson (spelad av Robert Gustafsson) är en man som fyller 100 år. Han hamnade på ett ålderdomshem efter att ha bränt av ett par dynamiter på sin gård. Allan är fortfarande pigg i både kropp och knopp och är inte det minsta intresserad av att blåsa ut 100 tårtljus och fira sin dag med varken grannarna eller kommunalrådet, som kommer på besök. Nä, han kliver ut genom sitt fönster och börjar gå mot busstationen och ber om första bästa biljett han har råd med. Vart han ska, det vet han inte, men han bryr sig inte heller.

Filmen börjar rätt så brutalt, skulle min djurvänliga själ säga och tyvärr fortsätter det lite så (alltså för djurens del). Medan Allan Karlsson hamnar mitt i ingenstans hos en främling, med någon annans mycket värdefulla resväska, berättar han lite för oss om vad han har varit med om i sitt liv. Det slår mig att det här lätt kan jämföras med klassikern Forrest Gump. Nu råkar Allan vara lite mer klar i huvudet, men när han träffar Harry S. Truman och Josef Stalin behandlar han dem som vanliga människor och inser nog inte riktigt vilken makt de sitter på. Allan kan komma med kommentarer som skulle liknas som förolämpningar, men inte ens det får honom stanna upp, utan han går vidare med det han kan och har efter vissa konsekvenser...

Jag tyckte filmen var underhållande, på ett udda sätt. Det är inte så att de bränner av skämt efter skämt, men det är förmodligen situationerna de hamnar i som gör det roligt (och otroligt). Jag hade inte läst några recensioner om varken bok eller film innan jag kollade, då jag inte vill bli "spoilad" för. Nu läste jag på lite om vad andra ansåg om "Hundraåringen..." och insåg att det är fler som skulle säga att detta är Sveriges svar på Forrest Gump. Jag rekommenderar filmen, helt klart!

/TinA


In English
The 100-year-old man who climbed out the window and disappeared is a swedish movie. Allan Karlsson (Robert Gustafsson, a famous stand-up) is a man who doesn't want to celebrate his birthday at the retirement home. So what is he gonna do? He open his window in his room - and climb out. While Allan is on adventure with strangers and a big suitcase that doesn't belongs to him, he tell us his story of his life. You can actually compare this movie to Forrest Gump, because Allan has met people as Harry S. Truman and Josef Stalin, but he doesn't understand (or don't care) who they really are. 
This movie was entertaining, though a little odd. It's not like they tell jokes all the time á la sitcoms, but all the situations make it funny and incredible. I really liked this one!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

We ♥ comments