27 juni 2013

Veckans film: Warm bodies

Första gången jag fick höra om den här filmen Warm bodies (zombie träffar flicka, zombie blir kär i flicka, zombie vill bli tillsammans med flicka-historien), var jag nära på att sätta kaffet i halsen. Hur, vem och varför hade man kommit upp med den här idén? Alla vet ju att zombies är braindead, opålitliga och framförallt äckliga typer. Hur fan skulle killen ha en chans!?

Jag har nu sett filmen. Och okeeeeej, då.. så dålig var den kanske inte. Fortfarande omöjlig, men den vaaar ju faktiskt rolig. Killen som spelar den kärleksfulle zombien är Nicholas Hoult och kallas för R i filmen (typ det enda han kan säga ju...) och ni känner igen honom från serien Skins och filmen About a boy med Hugh Grant. Tjejen som då råkar vara zombie-flickvänsmaterial är Teresa Palmer (med i filmerna I am number Four och Bedtime stories) och spelar Julie som springer in i byggnader med feta vapen med sina vänner på order av sin pappa Militär. 
Mindre zombie-och krigsbenägna typer.

Tjejen till vänster heter Analeigh Tipton och deltog i Top model 2008.

Vad var det som gjorde att jag trots allt gillade filmen? Främst var det ju humorn. Hade jag vetat tidigare att zombies kan vara roliga, hade jag haft en annan inställning från början haha. När R sätter sig bredvid sin kompis M och de har ett väldigt innehållsfattigt samtal med varandra. När man får höra R;s tankar under hela filmen (han är uppenbarligen inte helt hjärndöd). Alla dessa jämförelser med "film-zombies" och evolutionen. Jag tror också att allt "verkade vettigt" (inte helt, men ni fattar nog hur jag menar) när man fick vara med om hur R tänkte och kände, att se hela händelseförloppet från det att vara en kall förruttnad varelse till att faktiskt börja känna hjärtslagen igen. 
1. Mmm, jämföra kan man ju alltid göra.
2. R och bästa vännen M.


Så känner du för en hjärndöd kväll framför TV:n så kan jag rekommendera den här filmen. Som sagt, överraskande bra. Den har fått 7,0 på IMDB. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

We ♥ comments