4 juli 2013

Veckans film: Oz the Great and Powerful.

Jag absolut älskar The Wizard of Oz, eller som ni i Sverige kanske känner till som Trollkarlen från Oz. Den har varit en av mina absoluta favoritfilmer sen jag var liten. Hela den där grejen om hur allt först är svartvitt och blir sen en underbar film i färg när Dorothy hamnar i Oz. Och de där skorna, de glittrande röda skorna. Än idag letar jag efter ett par precis likadana! (Om ni vet någon affär som säljer röda glitter-pumps, hojta till m'kay?)



Så när jag hörde att det skulle komma en ny Oz-film, Oz the Great and Powerful, var jag ju med på dirren. Och ännu bättre var ju att min blivande man, James Franco skulle spela huvudrollen. Hell to the yeah to the something. Så jag tvingade min trogna filmkompanjon Jenny att följa med mig till Tennispalatsen i Helsingfors och kolla in den (jag sparar alltid de bästa filmerna till Helsingfors, som ni säkert märkt haha.)

Först och främst blev vi både två lika förvånade över det att det var ingen annan än Sam Raimi som regisserat filmen. Ni vet väl Evil Dead-snubben? Älskar det när regissörer gör filmer som inte tillhör deras comfort-zones!

Och lika som The Wizard of Oz, så började Oz the Great and Powerful svartvitt. Filmen handlar alltså om Oz, han jobbar på ett tivoli som trollkarl. Eller någon trollkarl är han ju egentligen inte, utan han lurar ju folk med billiga illusioner (och fruntimmer dessutom också.) Så kommer det en orkan och han hoppar i en luftballong och orkanen tar honom till ett färgrant och magiskt land, som konstigt nog heter också Oz.

Där träffar han en häxa, som förklarar till honom att han måste rädda landet från den onda häxan.. och tar honom till sin syster som förklarar att om han räddar landet Oz från den onda häxan, kommer han bli kung över riket. Så han drar iväg och letar upp denna elaka häxan och på vägen träffar han en rad sköna skummisar. Men.. är det verkligen den onda häxan som han ska leta upp?



Förutom Franco finns det en hel del bra skådisar med bl.a Michelle Williams, Rachel Weisz, Mila Kunis och Zach Braff. Dock tycker jag nog att Kunis inte var så bra av någon anledning. Vet inte varför. Nåja. Även kul att Bruce Campbell är med i en pytteliten roll (Snubben som varit med i en hel del Raimi-filmer - kul filmtrivia, nåja.)

Jag såg filmen i 3D och den var faktiskt helt okej. Snyggt filmat, bra story - sån där feel-good-mys film, som passar både för barn och vuxna, bra fantasy helt enkelt. Filmen är alltså en prequel till den gamla filmen om ni inte visste det (jag gjorde det inte innan jag såg filmen.)


Rekommenderas starkt!

♥ Marianne
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

We ♥ comments