6 feb. 2014

The Hobbit: The desolation of Smaug

Då har jag äntligen fått ta mig till Filmstaden här i Örebro och kolla på andra Hobbit-filmen. Som ni nog tycker också, var jag väldigt sent ute så det var ju inte helt förvånande att det bara var jag och sex andra dudes som tittade på filmen. Samt att vi satt i en av de minsta salongerna...

The Hobbit: The desolation of Smaug var jättebra! Någonstans tyckte jag - forgive me father for I have sin - att första filmen är bättre. --- Någon som gapar av förvåning? Funderar på att att göra en voodoo-docka av mig? Rent utav kanske till och med håller med mig?

Spännande var den ju, det går ju inte att neka till ens. Rolig stundtals, absolut! Jag älskar att man har med dessa underbara naturbilder, även att det finns spindlar större än en själv, wargs som mer än gärna sätter tänderna i en saftiga kött, Duracellsnabba kaniner som Radagast the Brown tar sig från A till B med, alvernas vackra hem med vattenfall, solsken och alla dess myskänslor. Man verkligen känner att man vill bo och leva i deras värld också. Flera gånger tänkte jag tillbaka till ett barnspel till PC som min familj hade när jag var några år yngre: The Hobbit. Då är man med från första början då man ska springa i The Shire och ba "I'm going on an adventure!" och sen slåss mot både orchs och trolls.
Min favoritigaste favoritscen i filmen är när Smaug säger **WARNING: SPOILERS!!!! att Bilbo inte bara är en tjuv utan även en "liar!" Jag skrattade så att tårarna rann. Han lät som en typisk femtonårig blondin med sin mörka stämma, som bara "uh, slut!" á la Mean Girls. Mer sånt till folket, tack! :') Min andra favoritscen är när Beorn jagar dvärgarna, Bilbo och Gandalf och de skriker att de måste springa fortare. Så ser man den tjocka lilla knubbisen Bombur springa förbi alla, haha! I can relate... WARNING: SPOILERS!**

Något som gnagde i mitt huvud fram tills jag kunde knappa in på imdb på mobiltelefonen, var ju vem som spelade Tauriel (rödtotten på bilden). Jag gick igenom mitt mentala galleri av kvinnliga skådespelare och kom "bara" fram till Kate Beckinsale och Rachel McAdams, men eftersom gnagandet inte slutade så visste jag ju att det inte var rätt person jag tänkte på. Det visar sig alltså vara Evangeline Lilly från tv-serien Lost! Frustrationen, alltså. Jag råkar förresten tillhöra den skaran som inte läst boken The Hobbit - forgive me again - men jag har förstått att karaktären Tauriel inte finns med i den i alla fall. Hörde även rykten om att man ville ha med Aragorn, men att Viggo Mortensen tackat nej för att Aragorn faktiskt inte är med i The hobbit. Good guy Viggo!
Orlando Bloom har ju återvänt som den fagre alven Legolas. Det finns bara ett fel: what's up with his eyes? Var de extra ljusa, otroligt små, har han lite... pluffigare kinder? Jag hade fler frågor än svar på det, jag kunde inte alls sätta fingret på vad det var. Han är i vilket fall inte lika handsome som i Lord of the Rings-filmerna, den saken är fett klar. Det kan jag ärligt känna, jag dreglade i flera år. Nu behövde jag inte ens haklapp...

En tanke: Nånting som min lillebror sa, att Hobbit-filmerna verkar ha lite mer humor än Lotr-filmerna hade. Det är nog lite sant, att det sistnämnda är mer allvar och skrattar du så dör du, även att Legolas och käre Gimli var sköna mot varandra. Filmer som är så långa behöver slänga in lite humor då och då och jag tycker att Peter Jackson har lyckats fantastiskt bra med det den här gången.

Vad tyckte du om filmen? 



/TinA



OBS! Alla bilder från imdb.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

We ♥ comments