20 juli 2012

Geekredaktionen reser: Tortyrmuseum i Tallinn

Hejsan mina fellow geeks. Och hälsningar från östra sidan av pölen, närmare sagt Helsingfors. Ni fick ju veta förra helgen att det kommer bli lite undantagsinlägg här pga min semester. Nåja, här har vi ett undantag då - ett litet reportage från Tallinn.


Först och främst, från en geek-view, så är staden otroligt ogeekig. Jag hittade absolut egentligen inget awesome att berätta om till er, om man tänker så här på affärer. Allting är bara kläder och souvenirer och pennor, som koster 690€ (tänk på det ni!) och allting är sjukt dyrt.


Fast Tallinn är ju ändå en vacker stad - och en Hansastad. Så det är mycket roligare att vandra omkring i Gamla Stan och kolla på vackra byggnader och kyrkor (och fulla finnar.) Medan vi gick där omkring på gatorna märkte jag en skylt som väckte mitt intresse.


Nämligen en skylt om ett tortyrmuseum. Jag fick övertala min mamma väldigt länge tills jag fick henne och hänga med på museumet. Eller museum och museum - kankse närmare en utställning. En utställning med olika tortyrredskap från 15-1700 talets Europa.



Om du är lättskrämd och äcklad av äckliga saker - sluta läsa nu. Ni andra sickos - varsogoda, här får ni ett litet smakprov av vad som fanns på museumet.




Här har vi kanske världens mysigaste stol - The Chair of Torture. Dock orsakade tydligen minsta lilla rörelsen det, ett spikarna i stolen gick in djupare i offrets hud. Mm m mysigt.



Alla vet väl denna tortyrredskap? The Virgin of Nuremberg kallas den, och offret lades in i den där lilla "järnkammaren" som var full med spikar och så stängdes kammeren och spikarna gick in i offret. Dock inte i de viktiga organen, så offret kunde stå där i upp till 3 dagar tills han/hon dog.



Och detta är - well ni ser på bilden vad detta redskap var menat på. Fii faan.




Ett kyskhetsbälte - eller en kopia på ett.


All in all, utställningen var ganska dyr - €6 och €5 för studenter - med tanke på sin storlek (två rum.) Men jag skulle ändå säga, att det var mycket intressant (och aningen äckligt att kolla på dessa tortyrredskap...) Jag tror att det var en helt okej sak, att utställningen hölls i ett hus, uppe på andra-tredje våningen, istället för en kall och dyster fängelsehåla i ett gammalt slott med ljudeffekter - då hade jag förmodligen inte gått in och kolla på utställningen (eller jo det hade jag nog gjort.)


Så något finns det ändå att göra i Tallinn.


♥ Marianne


Translation: I want to play a game.



2 kommentarer:

  1. Intressant artikel! Ja, det var lite äckligt :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, dock glömde jag skriva där, att nästan alla redskap användes för att interrogatea misstänkta häxor och kvinnor i allmänhet. Även barn var anklagade för att vara häxor för deras föräldrar var det. Ibland användes redskapen även för andra kriminella (män)

      Muy disgusting och true story...

      Radera

We ♥ comments