10 mars 2014

Serietips: Being Human

Mitt plugg blev otroligt lidande under en period på cirkus 2 veckor, då jag fastnade - riktigt illa - i serien Being Human. Alltså ni vet när man ibland fastnar så otroligt i en serie, att man nästan glömmer bort att leva ett normalt liv (typ äta, dricka, duscha, gå ut och ta lite frisk luft...) Det finns en brittisk och amerikansk version av serien och det är den förstnämnda jag satt och sträckkollade i ungefär 1.5 veckor (några dagars paus dock pga inget www.) Första avsnittet har jag för mig att jag såg redan i somras men fastnade inte då, för den verkade så - förlåt mina ord - B.


Men sen råkade jag se The Hobbit: The Desolation of Smaug (ja, jag var allra sist med att se den.. ) och satt och tänkte hela tiden att fanamma den där Kili är nog så bekant.. hmm hmm. Grävde upp mobilen (som jag brukar göra när något gällande film börjar störa (vem är den där skådisen? var har jag sett honom tidigare etc..) öppnade Imdb-appen och kolla upp den där Kili då (spelas av Aidan Turner - förresten sjukt snygg, om man får säga.. ehe ehe - även som dvärg faktiskt! ehe hee..) och så märkte jag att han är ju med i Being Human. Soooooom finns på Netflix - i sin helhet. Så då tänkte jag att vafan kan väl likabra ge serien en chans till. Och fastnade ..



Själva serien handlar om en vampyr, en varulv och ett spöke bor som roomiesar i ett hus och vill leva ett helt normalt liv som vanliga människor för att känna sig mänskliga. Givetvist uppstår problem, då vampyrer bland annat inte syns på kameror och speglar och är sugen på blod konstant (men denna försöker leva utan), varulven - nåh - varulvar blir ju lite mordiska så där en gång i månaden och spöket - well - ingen annan än andra övernaturliga kan se henne.. Dessutom kan det ju uppstå lite problem om man ska ha ett normalt jobb och ett normalt förhållande t.ex. Och som inte det var nog så finns det alltid någon annan som vill förstöra något. Men mest av allt, vill de inte förlora sin mänsklighet. Det är typ det serien går ut på.

När jag hörde om serien och började kolla på den trodde jag att det handlade om en komedi. Liksom, hallå. En varulv, en vampyr och ett spöke - låter ju redan som ett skämt. Men en komedi är det inte (även om den det finns en hel del skön brittisk humor med). Det är mest drama och faktiskt lite spännande också och spänningen trappas upp ju längre in i serien man kommer. Helt klart värd att kolla in!



Dock är specialeffekterna inte riktigt Hollywood-standard (pga mycket mindre budget), men riktigt uppfriskande med en liten olik syn på de klassiska övernaturliga varelserna. Har nog inte sett så mänskliga vampyrer i någon film, serie eller bok tidigare, de dör inte av solen och dricker bland annat alkohol och kaffe. Men som sagt, uppfriskande. Och så blev jag inte så där jätteglad när två av originaltrion inte är med i fjärde säsongen (buhu ingen Aidan Turner buu (han slutade pga spela in The Hobbit.. Så man förstår ju.) och i femte säsongen är ingen av originaltrion med) och handlingen blir lite over the top med spöken som åker bakåt i tiden och lite kaos här och där (i fjärde säsongen). Trodde visserligen att jag inte skulle fortsätta kolla på serien efter tredje säsongen på grund av karaktärsbyten, men så blev det inte - uppenbarligen. Dock måste jag ge props för att övergången från berättelsen om originaltrion till nya karaktärer var ganska logisk och det blir inte direkt sån där wtf-is-this-shit-who-the-fuck-is-that-grej.

Så om du sitter där och inte har någon serie att se på just nu, så rekommenderar jag verkligen att du ger Being Human en chans. Mer brittisk tv till folket!

♥ Marianne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

We ♥ comments