20 mars 2014

Veckans film: Prisoners

Jag är ett stort fan av skräckfilmer. Det är nog bägge av oss här på Geeky. För mig handlar skräck mest om ett livligt fantantasi och specialeffekter som skrämmer och man får en liten adrenalinkick. Men utöver det blir jag inte så värst rädd när det gäller övernaturliga saker, då jag anser mig själv vara en rationell människa och tror inte på spöken och demoner eller sådant.

Något som däremot verkligen skrämmer mig är hemska saker som människan är kapabel av. Hur vissa människor kan vara så.. ruttna och sakna moral, samt vett och etikett. Och saker som händer på grund av människans elakhet som kan få den snällaste av människorna att göra förfärliga saker, för att skydda dem de älskar. Det är sådana filmer som orsakar de värsta mardrömmarna för mig. Förfärliga saker, som kan och händer på riktigt. Överallt på jorden.

Prisoners är en sådan film, som fick (får) mig att bli mörkrädd. En sån (ursäkta mitt ordval) jävla ångestfilm så det finns inte.



Prisoners handlar om två familjer, vars små döttrar kidnappade från deras gård när de är ute och leker. Medan polisen försöker leta på den skyldige, försöker också pappan i den andra filmen, krossad av sorg, hitta sin dotter - med vilket pris som helst.

Jag tänker inte berätta mer än så, då jag inte vill spoila mer vad filmen går ut på. Men är du sugen på en riktig misärfilm, kan jag verkligen rekommendera Prisoners. Hugh Jackman spelar sjukt bra pappan som vill ha tillbaka sin dotter, samt är andra kända skådisar med, som bland annat Jake Gyllenhaal (som polisen som utreder flickornas försvinnande), Maria Bello som Jackmans hustru osv osv.

Mycket, mycket sevärd! Men varnar ändå för känsliga personer, hehe. Önskar någon hade varnat mig med...

♥ Marianne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

We ♥ comments