4 dec. 2012

Jul på Liseberg

Geekredaktionens ena halva har varit iväg till västkusten igen. Denna gången var målet Liseberg! Jag har nästan varje sommar varit där och åkt mig sjuk på alla karuseller och gått i spökhotellet, men aldrig upplevt hur det är att vara där på vintern. 
Varje år har de alltså "Jul på Liseberg". Nytt för i år var Tomtehuset och Medeltidsbyn. Trots köldskadorna i ansiktet och små barn som piskade en på stjärten (!) så var det en trevlig stämning därinne måste jag säga. 
I Tomtehuset (där Kållerado ligger) kunde du skriva en egen önskelista och lägga i en låda som snabbt sögs in i ett rör till ett rum där en massa tomtenissar satt. Fanns även digitala önskelistor på skärmar, där folk bland annat önskade sig snällare grannar och endast en socke/strumpa. 
De sålde glögg och julgranskulor och hade såna där mojänger utspridda i parken som bilden ovanför visar, där man kunde värma sina frusna händer. Inne på Gasten var det en blodig lucia som berättade reglerna för en och sade att vi skulle sjunga "sankta lucia" när vi skulle börja gå in i foajén. Därinne stod det en skyltdocka/staty. Jag var i alla fall fett säker på det, då jag var sist i ledet och hade tid på mig att titta på honom. Fem sekunder efter vi hade gått in i nästa rum kom han bakom mig och sa "Var en god soldat!" och hytte med sin batong. Jag blev rädd. :( 
Jag sa till min mamma, som var med i sällskapet, att hon kunde sätta sig i  denna släden och åka med julklapparna hem till mig. Hon var dessvärre inte av samma åsikt.

Summa summarum, så tycker jag att det var fint där och som sagt en skön stämning, man kom lätt in i dom där julkänslorna man vill känna av i början av december. Jag smakade på en chai latte, vi alla var enade om att det var som flytande pepparkaksdeg och tomtegröt i ett och samma = äckligt gott alltså! Dock lite för dyrt för en liten mugg, om jag får säga det själv. Man får betala entré (90 SEK), men mer behöver man inte punga ut om man inte vill ha någonting annat. Spökhotellet Gasten kostade 60 riksdaler och mat kostar som det förväntas av snabbrestauranger. Åk dit, vetja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

We ♥ comments