8 feb. 2013

Veckans Film: Django Unchained.

Det har varit mycket jobb, så bloggen har fått eka med tomhet en stund. Men nu äntligen tänkte jag ta och berätta lite vad jag tyckte om årets hittills mest efterlängtade film: Django Unchained.



Jag är ett stort fan av Quentin Tarantino, han har gjort flera filmer som ligger i top 50 för mig i alla fall (ändå måste jag medge, att jag har missat Pulp Ficiton - jag jobbar på det men råkar somna varje gång jag sätter igång filmen.) Ändå när det gäller Django, så var jag aningen skeptisk (även om jag var lyrisk över en ny film från Tarantino), då jag gillar inte westernfilmer. Det är en genre som jag alltid tyckt varit sjukt lame, förutom Zorro-serien som kom på tv när jag var liten. Zorro älskade jag. 

Så, lite kort bara om vad filmen går ut på. Den handlar om en slav i USA, Django (Jaime Foxx), som blir fri på grund av att han hjälper en tysk bounty hunter (Christoph Waltz.) Han blir sedan tränad för att bli bounty hunter själv och så går halva filmen ut på att de ska rädda Djangos käraste från en elak snubbe (Leonardo DiCaprio.) Fint berättat eller hur? Jag borde definitivt satsa på att skriva filmrecensioner på heltid.





















Det går inte att missta att Django är en Tarantinofilm. Scenerna är långa med superb dialog (i sann Tarantino-anda) och det är blodigt som fan (as usual.) Måste tillägga att Christoph Waltz är än en gång alldeles suverän (Om du "råkat" missa Inglourious Basterds - kolla den nununu för han är fantastisk i den), herregud - människan borde få en Oscar av rollen. Fastän både DiCaprio och Foxx är bra de också (älska att Leo är bad guy!) så är det nog Waltz som stjäl rampljuset i filmen. Ja, och Samuel  "Motherfucking" L. Jackson är ju också med - tänkte först inte ens känna igen honom haha. Men han är rätt så awsum också, som alltid.

Absolut sevärd! Mest pga skådesspeleriet. Även om det är en western. Har ni sett filmen? Vad tyckte ni? Jag tycker det kunde ha funnits lite mer blod alltså, helt klart för lite blod. Haha.




♥ Marianne

Translation: Django Unchained - the best movie this year so far. Absolutely loved Christoph Waltz, I want to marry him.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

We ♥ comments