18 jan. 2013

Veckans filmtips: The Life of Pi

En kompis till mig föreslog att vi skulle gå se på The Life of Pi förra veckan. Alltså jag brukar ha koll på filmer som kommer ut, men denna hade jag aldrig hört om - absolut inget. Förutom kanske att typ 90% av alla mina kompisar på Facebook har sett den.


Filmen handlar alltså om Pi, en indisk man, som berättar sin livshistoria till en författare som vill höra "en jävligt bra historia." Pi skulle nämligen flytta med sin familj från Indien till Canada eller var det USA för att få ett bättre liv. De åker med en japansk fraktbåt som sjunker någonstans på Stilla Havet och Pi överlever katastrofen och seglar (flyter) runt på Stilla Havet - med en tiger som sällskap.

Life of Pi i sig var en väldigt vacker historia, sjukt fint filmat (alltså verkligen underbart snyggt filmat - men det kan man nästan förvänta sig av regissören Ang Lee.) Jag absolut älskade tigern Richard Parker (vill också ha en tiger som heter Richard Parker!), dessutom var tigern datoranimerad och sjukt snyggt gjort. Men ändå känns det som något saknades i filmen, den var inte något mästerverk, fast jag förstår att säkert flera människor tycker det. Personligen tycker jag det var kanske lite för mycket snack om Gud och allt det där med meningen i livet.

Men värt att se, definitivt! En hyfsat bra äventyrsdrama, med en hel del fantasi. Så länge man inte går och kollar på den på Filmstaden i Örebro i 3D - för den sög så jävla hårt att jag inte finner ord. Men det är en annan historia, som vi kan ta en annan gång.

♥ Marianne.

Translation: Life of Pi - a beautifully made movie, but something was missing. Dunno what. But that tiger. Damn it Richard Parker stole my heart. I also want a tiger called Richard Parker. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

We ♥ comments