1 aug. 2013

Veckans film: Evil dead (2013)

Evil dead, alltså.

Första gången jag såg filmerna var på VHS hemma hos min kära kusin som delar min skräckfilmsfanatiska nerv. Andra gången jag såg första filmen var hemma hos pappa, som bodde ute i skogen nära ett f.d. mentalsjukhus (jo, det är sant). Dock var det bara så skrattretande. Där och då såg jag hur de hade klippt och klistrat in en bild (antar jag) på månen med mörkblå bakgrund på svart bakgrund. Så jo, kanterna från bilden syntes ju tydligt mot det svarta. Det är tyvärr det jag minns allra bäst, annars är det luckan i golvet och besatta människor. 

Samma saker fanns ju då i den här "rullen". Däremot var jag mer sån där "hon har jag sett nånstans! Fan, vem är hon? Åhhh...." och där plockar jag upp mobilen, går in på IMDb-appen och knappar in...

Jo, tjejen Mia är ju rödtotten från serien Suburgatory, Jane Levy. Sen var det en kille där som var äckligt lik en i vårt umgänge. Det var s-k-r-ämmande likt. Det lustiga var väl att jag såg filmen med just den här killen, så jag sade "du kommer ju dö först, det fattar ju alla" (det gjorde varken han eller look-aliken i filmen). Förutom Jane Levy, så kan jag inte påstå att jag kände igen någon direkt, vilket för mig är bra för då kan man aldrig vara säker på vem som ska överleva. Sånt är ju tyvärr oftast förutsägbart, när en kändis med ett par miljoner på kontot är med och ränner runt...

Mia är den där tjejen som hamnat i drogträsket och nu släpas ut till vildmarken med nära och kära för att bli avvänjd. En av de nära hittar en bok som han inser att han kanske inte borde läsa, meeeen... Vem kan egentligen låta bli? I vanlig ordning är det såklart Mia som är först ut med att märka de mystiska sakerna och blir naturligtvis inte trodd av de andra. "Det är bara inbillning". Jo, tack tjena, ja. Det här lär hon inte glömma i första taget...

Filmen var bra, har hört folk säga att den är bättre andra gången till och med. Nu vet jag inte om jag kommer att göra det, för det var för mycket blod och hängande lemmar för min del. Skräck i all ära, men då ska det vara mer åt Poltergeist/Paranormal activity/The woman in black-hållet. Blod som sprutar, ben som sticker ut ur huden och sån äcklig skit får mig att titta bort, vilket gör att jag inte ser så himla mycket av filmen heller. Med andra ord: jag borde kanske inte ha sett den överhuvudtaget, haha. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

We ♥ comments