22 aug. 2013

Veckans film: Man of Steel

Jag var kanske inte så där jättejättepepp på att se Man of Steel när jag hörde att den skulle göras. För, nå - Stålmannen, eller Superman har inte aldrig riktigt varit en av mina favorit-superhjältar. Men när jag fick höra att det är Zack Snyder som ska agera regissör och att Henry Cavill ska spela Superman.. då började intresset bli lite större. Och - okej, det är ju faktiskt en superhjältefilm. Klart man måste se den. 


Jag kan tycka att filmen var helt okej. Alltså den var betydligt mycket bättre än alla andra Superman filmer som gjorts (dock har jag inte sett dem alla...), men detta är nog inte enligt mig en reboot som kommer omdefiniera Superman-franchisen, på samma sätt som Nolan gjorde med Batman. Något saknades, men jag vet inte vad.

Några tankar dock! Och eftersom följande text kan innehålla spoilers så kommer jag skriva det med vit text, så ni får markera texten för att läsa den.

1. Om Superman nu faktiskt är helt oslagbar.. och dvs INGET kan skada honom (förutom (grön) kryptonit).. typ) .. hur fan rakade han sig i filmen? Jag vet att folk har diskuterat detta mycket på internet. Men liksom på allvar. Eld skadar honom inte, så det kan inte vara laser. Rakhyveln skulle ta ganska mycket stryk.. Så.. hur fan gjorde han det? Hur rakade han sig?

2. Intressant att Lex Luthor inte är ärkefienden i filmen, utan General Zod. Jag ser detta definitivt som en positiv sak. Lex hade varit förutsägbart.


LÄS INTE FÖLJANDE OM DU INTE SETT FILMEN!

3. Eftersom Zod är också från Krypton, har han samma krafter som Superman, eller Clark Kent eller Kal-El hur man nu vill kalla honom.. Dvs inget annat än kryptonit kan döda dem eller försvaga dem så de kan dödas eller hurman ska nu säga det.. Hur fan kan Zod dö av det att Superman bryter av nacken av honom? Det borde ju i princip vara omöjligt? Eller har jag nu missförstått något?


Men all in all. Helt okej film, sevärd faktiskt. Men inget mästerverk. Pluspoäng för Russel Crow som Jor-El!


Och slutligen - Henry Cavill - dregel - vill du gifta dig med mig?

Until next time, keep being awesome!
♥ Marianne

PS. Stay tuned, mer Superman-grejer på kommande. Jag har nämligen äntligen sett klart Smallville!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

We ♥ comments