9 okt. 2013

Geekredaktionen reser till Universeum

Jag, Tina, for till Göteborg och skulle efter flera års uppehåll få besöka Universeum. Jag har tidigare åkt till Liseberg nästan varje år, men det här året kände jag att det skulle vara för kallt (då min resa var planerad i september) så jag sa till min resekompis: Varför inte Universeum?

Sagt och gjort! Vi upptäckte även att det skulle vara dinosaurie-utställning i år, och dinos är ju rätt coola när man tänker efter så det var ju bara perfekt!

Vi började längst upp i Vattnets väg. Den visar vad för djur och växter som finns i Sverige, man kan använda nån mackapär så att man får reda på hur en hök ser världen där uppifrån och bli fullständigt döv av småbarnen som antagligen är där på studiebesök. Ja, ni vet... sånt hör ju tydligen till...

Nästa avdelning vi kom till blev automatiskt Akvariehallen. I stora akvarium simmade stora som små fiskar, färggranna som icke. Det finns även en tunnel som man kan gå igenom och fiskarna simmar över dig.
På samma plan kan man ta en "avstickare" till Dödliga skönheter. Det var i princip bara ormar som låg och stirrade på alla tvåbenta varelser som knackade på rutorna för att få en reaktion, likt Dudley i Harry Potter. 
Nytt för i år är Undergången... Vi klev in i total mörker innan ögonen hann vänja sig. Vi hörde olika ljud, men kunde inte riktigt placera dem. Det fanns en gång att följa och inglasade hytt. I ett av dem stack en människofot ut ur en filt och enligt skylten skulle en kobra finnas därinne. Fladdermöss som kommunicerade högt och flög fram och tillbaka, självlysande ödlor och råttor med flera kan man få se där. 

När vi kom ut skuttade vi vidare till Dinosaurierna!

Den här avdelningen var faktiskt utomhus, vars café tyvärr var stängt. Det fanns flera stora tält som arkeologer använder och i ett utav dem fanns en sandlåda med verktyg där du kan gräva/sopa fram dinosaurieskelett. Längre in fanns de mer "levande" dinosarna. De stod inte bara där, de lät och rörde på sig. Det hade jag helt ärligt inte räknat med, så det var överraskande kul. Jag stod där som bäst och filmade in några små dinosaurier, när jag tittade upp och såg tyrannosaurus rex huvud vända sig mot mig och gav ifrån sig ett vrål. 
Som vanligt har Universeum fakta som är kortfattad och lättförstådd, både på svenska och engelska och det var ingen skillnad om dessa utdöda raringarna. 


Vidare härifrån kommer man till Regnskogen, som bjuder på tropiskt fuktighet (no kidding) och fria fåglar som flyger hit och dit. Det var inget undantag för oss. Vi står längst upp och läser på om vad för några som får flyga fritt, när mitt sällskap ger ifrån sig ett litet skri och hoppar till, varpå jag vänder mig - och reagerar likadant. Då hade den här sötingen kommit fram. 

Även här fanns det ett gäng fiskar, ödlor och grodor att titta på, men också underbart gulliga apor!

Rymden, KrimLab och Puls är tre andra avdelningar där du kan få prova på dagens teknik och testa dig själv. I rymden får du sitta i en stol som tar dig uppåt mot taket, läsa på om hur det är att vara ute i det yttre, hur mycket du skulle väga på de olika planeterna, vad du får äta och så vidare. 

KrimLab erbjuder dig att lösa olika fall med fingeravtryck och sedelförfalskning, förvränga rösten och testa din egen rädsla i Skräckstolen. 

Puls hade mer att du kunde få sitta på en mekanisk häst och försöka rida den, din snabbhet i att fånga fotbollar i ett mål, ditt tålamod och ditt minne att hoppa på rätt plattor med mera. 


Efter ett par dar besökte vi Science Fiction-bokhandeln som öppnat på ett nytt ställe i Göteborg. Det var mycket större och mängder med böcker, serier, kalendrar, planscher. Självklart var The Hulk med i ett litet hörn också. ;)  Jag fick med mig Game of thrones del 1 och 2 hem. 

En bra vecka i Göteborg! 
Dinosaurierna är kvar på Universeum fram till 3e november. Det kostar 170 kronor och hela Universeum tog ca tre timmar att gå igenom och då tog vi aldrig nån matpaus. Vi är rätt nyfikna av oss. ;) 

/Tina

2 kommentarer:

  1. Åh, vilket underbart äventyr. Älskar dinos. <3 Jag vill också åka till Universeum!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var fett lätt värt stålarna! Åk dit vetja! :D

      Radera

We ♥ comments