24 maj 2012

Veckans Filmtips : Iron Sky

Efter att nazisterna förlorade andra världskriget flydde de till månen. Väntade. Återgrupperade sig. År 2018 är det dags att attackera världen. Ja - från månen.


Det handlar Iron Sky om.






Efter att hörde rykten om att det kanske ska komma en film som handlade om detta för ett par år sedan, så tyckte jag att det lät alldeles för absurt att göra en film om - kom igen - rymdnazister liksom. Är det inte liksom aningen far fetched? När jag väl fick det bekräftat, att det verkligen ska göras en film om - seriöst - rymdnazister, började jag småningom gilla idén. 

Jag visste dock inte riktigt vad för förväntningar jag hade på filmen. Jag är en sådan person, som helst inte vill läsa om filmer innan jag ser den. Mest för att kritiker har en tendens att förstöra, genom att analysera sönder eller säga att filmer är sju-hu-huukt bra, när de egentligen suger apa. Men ändå orsakade Iron Sky ett visst intresse för mig, kanske mest eftersom filmen är regisserad av finnen Timo Vuorensola. Så jag måste ju i alla fall ta reda på lite om filmen. I huvudrollerna har vi bland annat Udo Kier

Jag vet inte hur många av er som haft oturen att se finsk film? Finsk film suger. Finsk film suger jättemycket (det kanske finns undantag som bekräftar regeln - men det vet ju inte jag om, eftersom jag vägrar se finsk film.) Jag är absolut inget fan av finsk film (duh!) - även om jag är finsk. Så såg jagIron Sky-trailern och märkte att filmen skulle vara komisk. Ouh. Finsk komedi. Ännu värre än vanlig finsk film. (Jag vet - Iron Sky är en finsk-tysk-österländsk film egentligen - vi i Finland kallar den för - finsk film.)



Men jag måste ju ändå se Iron Sky. För att nåja, ha något att gapa om på bloggen (visserligen är det några veckor sedan jag såg filmen nu.) Jag har några synpunkter jag vill ta upp gällande Iron Sky:


a) Den var sjukt bra faktiskt! Storyn var väl inte världens bästa, men specialeffekterna var i sann Hollywood action-anda och humorn strålande. 
b) Satiren var slående! Alla får sin del av satiren, beroende från vilken håla man kommer ifrån världen. 
c) Filmen kommer nog aldrig bli populär i USA - eftersom USA var nog den som- nåja - man skrattade åt mest och fick stå för mesta delen av satiren.
d) Kritikerna har absolut fel om denna film - mest för att de inte förstår satiren och har helt fel smak i film överhuvudtaget - som vanligt.
e) Jag har aldrig varit mer stolt över att vara finsk (förutom när Finland spöade Sverige i ishockey finalen 2011 med 6-1) - så himla bra gjort! 
f) Gillade denna motsats med de kitchiga nazisterna mot moderna jorden. Fint filmat!
g) Sa jag redan att humorn och satiren var utmärkt? 
j) Verkligen skönt med en komedi, som har lite mer intelligent humor, än denna toaletthumor som blivit så himla populärt och uttjatat under senaste år - speciellt i Hollywood. Fräscht!

Jag måste dock tillägga, att Iron Sky är förmodligen en film man gillar eller en film man hatar. Jag tillhörde definitivt den första gruppen! Har du inte ett sinne för humor? Skippa filmen då!


Har ni sett Iron Sky? Vad tyckte ni om den? Och eller hur att finsk film suger?


♥ Marianne

Translation: Iron Sky. I've never been this proud to be Finnish. Except when the Finns beat the Swedes  6-1 in the ice-hockey World Championship finals 2011. Man, that was great! But Iron Sky is defenitely on place number two! Number three is of course me. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

We ♥ comments