17 maj 2012

Veckans filmtips (nummer två) : Dark Shadows





I fredags bunkrade två av tre i geek-redaktionen upp sig i mitten av biosalongen. I flera veckor hade vi blivit kittlade under fötterna med trailern som gick om och om igen på tv-apparaterna. Glädjen var stor när jag (TinA) äntligen stod där med popcorn, Fanta och biobiljetten. Det var alltså dags för Dark Shadows. De som känner mig vet att jag är lite smått besatt av vampyrer samt att Johnny Depp är ju aldrig fel att digga (läs: fantisera om). Det börjar med att Depp står där i snygga kläder från sena 1800-talet med en förlorad kärlek och en tår i ögat; det slutar med att han står i samma kläder på 1970-talet som vampyr, dock nu med ett paraply och solglasögon (ni vet, vampyrer gillar inte D-vitamin).

Johnny Depp spelar alltså i ytterligare en film av Tim Burton. Inte alls förvånansvärt är Burtons fru Helena Bonham Carter också med. Hon har inte lika stor roll som Depp, men hon står för en del av underhållningen med sitt knall-orangea hår och sina bakfyllor.

Barnabas Collins kommer från en välbärgad familj som skapar staden Collinwood. När Angelique Bouchard, som spelas av Eva Green, blir avvisad gång på gång av denne läckra man bestämmer hon sig för att han ska få lida lika mycket som hon och använder sig lite av hokus pokus och vips så har Barnabas älskade gått en grym död till mötes. Sedan får han själv stå emot klaustrofobin i ett par århundraden. Trots att Barnabas Collins mest består av två centimeter tjock vit puder i ansiktet så lyckas han hålla masken som en trovärdig vampyr. Han blir paff av att det finns kvinnliga läkare, och McDonalds välkända M är inget han direkt gillar. Att man numera talar om hästkrafter istället för att helt enkelt spänna en vagn på hästarna, förstår han inte.

Jag tyckte att filmen stundtals var rolig och jag skrattade nog lite mer än den andra geeken som var med mig. Det var dock lättare att tycka att Dark Shadows var en underhållande film när man från början tar den som en slags parodi av andra filmer. Hur som helst var den verkligen en schysst film att kolla på!


Translation: Johnny Depp as an vampire - YUMMY!

3 kommentarer:

  1. Jag förväntade mig en lite mer dyster film, i sann Burton anda. Den var inte så dålig som Alice, men kunde ha varit bättre ;) Johnny var awsum!

    SvaraRadera
  2. Den var ju underbart rolig:D Kunde inte sluta skratta åt allt, Burton kan verkligen driva med allt;)

    SvaraRadera
  3. Håller med dig Marianne, men filmen kändes lättare att garva åt när man tänkte åt parodi-hållet :)
    Indeed Sara, han kan sin grej :)

    SvaraRadera

We ♥ comments