21 maj 2012

Bli en professionell fotograf du med!

Jag älskar fotografering. Vem gör inte det liksom? Tyvärr föddes jag inte med själva skillzen att bli en sjukt bra fotograf (vilket hade varit värsta drömmen.) För alla oss o-skillade fotografer finns det faktiskt en bunt med hjälpmedel, för att lura resten av världen att tro att vi är nästa Annie Leibovitz.

Nämligen bildredigeringsprogram. Och speciellt alla dessa som finns att skaffa - helt gratis- till mobilen. Jag tror jag har 5-6 olika redigeringsprogram på mobilen. Ja, jag använder faktiskt alla av dem - till olika ändamål. Senaste tillägget är väl den efterlängtade Instagram, som jag väntat på ungefär i 2 år - 1 år innan jag ens ägde en smartphone.

(Här måste ännu påpekas att hela geekredaktionen är enorma Android fans, vi sitter på alla möten och pillar på våra Samsung Galaxy S2 (istället för att prata med varandra) - därför diskuteras endast Anroid-appar i denna blogg, tyvärr. Vi har inte råd att skaffa oss några Apple-prylar än så länge i alla fall.)

Här är alltså några av mina favorit-program när det gäller bildredigering:



Instagram:

Appen som funnits forever till iPhone, men som äntligen lanserades till Android för typ några månader sedan. Förutom att man kan lägga till olika filter och ramar till sina bilder, kan man också följa sina kompisar (eller andra coola människor) och kolla in deras bilder. Lite som twitter, fast i bilder. Mycket, mycket skojigt.



Pixlr-o-matic:

För vissa räcker endast Instagram. Men inte för mig. Jag vill gärna ha något lite extra till på bilderna! Pixlr-o-matic är min absolut favorit bland alla redigeringsprogram jag vet! Först tar du en bild, sedan kan du lägga på en filter till bilden (och det finns massvis med olika att välja ifrån.) Efter det kan du (om du vill) lägga till en ljuseffekt i fotot (och givetvis finns det en hel del att välja ifrån även när det gäller dessa) och slutligen kan du lägga till en ram till din bild. Och efter att du redigerat klart, är det bara att antingen spara eller dela på diverse sociala medier. Superenkelt och resultatet blir asläckert!

Bilden kan sparas i tre olika storlekar och kvaliteten förstörs inte alls. Användargränssnittet är så fin och lätt att använda. Man kan även croppa bilden, så den blir fyrkantig (Instagramvänlig). Dock det som är dåligt med denna crop, är att det görs automatiskt, så du kan liksom inte själv välja var den ska croppas - eller sedan har jag inte bara förstått hur fan man gör det. Finns även på nätet!



Roidizer:

Polaroid-bilder! Vem gillar inte bilder med en vintage-känsla? Mycket simpel att anväda, med endast ett fåtal knappar. Dock är det också en liten nackdel för appen, eftersom - well, det blir inte så mycket man kan leka och greja med den. Men vill man ha basic-Polaroid-ish-bilder, är denna app suverän för det.


Vignette:

Innan Instagram lanserades för Android i år, hade vi Android-lövers Vignette som ersättning. Det finns väldigt många olika sätt att göra väldigt snygga och fina bilder - effekter. Nu i nyaste versionen finns det massvis med nya funktioner, som jag inte har ens hunnit kolla igenom än. Det finns jättemycket att göra med Vignette, och det finns en hel manual för att förklara alla effekter Ett minus för appen är att man måste ta en bild för att se hurdant reslutat man får av alla inställningar man har - att kunna förhandsgranska bilden skulle faktiskt underlätta ganska mycket.


Två stycken appar jag inte gillade alls...



FxCamera - sjukt dålig upplösning på bilderna. De blir pixliga och väldigt små. Visst de har en Fisheye-filter (som var orsaken till att jag laddade ner den) - men om bilderna har dålig upplösning så är det inte roligt alls. Användargränssnitten är inte heller världens vackraste.

LittlePhoto - Den påminner mycket om Pixlr-o-matic, men är lite mer svåranvänd och användargränssnittet är fan inte att leka med.. Mina nerver gick efter knappa 1 minut för jag visste inte hur jag skulle ta bort effekter från bilder.


Vilka fotoappar brukar du använda? Berätta för alla! Dela i kommentarsfältet! Jag vill jättegärna ha flera appar att leka med! Och just det - kan någon vara snäll att påminna mig nästa gång jag ska skriva om fotografering och ta exempelbilder på mig själv, att jag kanske skulle piffa upp mig lite. Och att jag inte ska kolla så mycket rakt in blixten - så här flera timmar senare, ser jag fortfarande lite dåligt.

Är du apple-fanboy/girl, kolla här!

♥ Marianne

Translation: Photo apps - and suddenly everybody in the world are professional photographers. But that's okay - no more crappy party pictures on Facebook!



1 kommentar:

We ♥ comments