3 juli 2012

Serietips: Firefly

Han-som-tror-sig-vara-Hulken tjatade på mig i ungefär 2 år, att jag verkligen måste se Firefly, för den är sååå bra. Jag frågade honom vad det är för något och fick svaret "typ en scifi-western-serie." SCIFI-WESTERN?! Hell no, att jag skulle kolla på något sådant! Det finns två genrer av film/serier jag hatar och det är rom-coms och western. Jag har alltid hatat western - förutom Zorro då, som jag kollade på när jag var liten. Men Zorro var awesome - för han har ju mantel och svärd.

Men sedan tipsade Katta Kvack om Firefly och då tänkte jag att det kanske är värt att kolla på serien after all, för Katta har bra smak liksom. Inte alltså för att Han-som-tror-sig-vara-Hulken hade tjatat på mig, för vem lyssnar nu på honom liksom. 


Och vad tyckte jag om Firefly då? Den är verkligen asbra!
Först och främst är Firefly gjord av Joss Whedon - ni vet, mannen bakom Buffy och typ årets (hittills) bästa film Avengers. Humorn i serien är precis i min smak - så där lagom sarkastiskt. I like, I like it a lot!
Fastän scifi-western låter läskigt, så funkar det faktiskt grymt bra! I huvudrollerna har vi rymdfartyget Serenitys kapten (härliga Nathan Fillion), hans styrman (eller alltså -kvinna) Zoë (Gina Torres), piloten Wash (världens roligaste Alan Tudyk), mekanikern Kaylee, companion Inara och så Jayne Cobb, som är en hmm, lite aggressiv person kan man väl säga. Och de är då typ rymdpirater och en dag tar de med sig en läkare, han syster (Summer Glau) och en präst. Och vill ni läsa mer om vad serien går ut på läs på t.ex imbd.
firefly_1
Den enda nackdelen i denna kultserie är att det finns bara en säsong (precis som Freaks and Geeks.) Och vem kom på att lägga ner den då? Vavava? Typ största idioten ever! Det finns dock en film, som heter Serenity, som är slutet på serien (vad jag vet), men den har jag inte sett än, för jag vill inte säga adjö till Serenity och dess besättning. 
Så jag rekommenderar Firefly starkt! Och bli inte rädd för att det är en scifi-western, bara kolla den! Kollaa!! Såå himla sjukt bra är den! Eller kanske du har sett Firefly? Vad tyckte du i såfall?

Translation: Firefly - one of the best scifi series there is. Because Nathan Fillon kicks ass - and is incredibly hot!

10 kommentarer:

  1. Jag har sett igenom Firefly två gånger så jag måste ju gilla den då.

    De mörka delarna, det estetiska med blandad sci-fi och western som de har lyckats med och Jayne Cobb när han är uppkäftig, gillar jag bäst. Draman inte lika mycket, så helhetsintrycket är att det är var en bra serie som ögonen gillade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och så wajna du på mig i två år att jag mååååste se den. Alla vet att du gillar den :D

      Tyckte inte det var såå mycket drama.. iaf inget som störde mig (och jag stör mig lätt på saker :)

      Jag gillar inte Cobb alls, Wash är bäst!

      Radera
    2. De mörka delarna var kanske bara så jäkla bra att det andra blev mest störningsmoment. Typ rymdkannibalerna och det sadistiska imperiet som jagade dem, var mycket intressantare än t ex Inara draman.

      Men jag sa ju att det var en bra serie :)

      Radera
    3. Ja kanske dårå :P Men bara litet störningsmoment isf.

      Radera
  2. Robin aka Litsche3 juli 2012 kl. 18:33

    Firefly, sjukt bra serie och sjukt tråkigt att dom inte fortsatte med den :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men eller hur, typ sämsta idén någonsin! :(

      Radera
    2. Skulle inte direkt förvåna mig om det var samma snubbe som bestämde att Firefly och Futurama skulle läggas ner :D

      Radera
  3. Åh VISST ÄR DEN! Måste se om den! Försökte titta om på den mitt i natten när jag hade nattvaken bebis, men somnade hela tiden. Men den är UNDERBAR! Verkligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe, så kan det gå ibland. Kanske det går bättre nästa gång :) Jag måste nog också kolla om den, är ju rätt länge sen jag såg den (typ några månader hehe)

      Radera

We ♥ comments