26 juli 2012

Veckans film: The Dark Knight Rises



Två års längtan belönades igår, när jag äntligen tvingade min trogna filmkompanjon (Jenny - we go way back.. typ hundra år - så gamla är vi) att se The Dark Knight Rises. Jag tror jag var så ivrig igår att jag var sjukt annoying att hänga med innan filmen började (tror jag sa något att jag är Sheldon-annoying vid nåt tag.)

tennaritennispalatsi
tennispalatsi

Ursäkta dåliga bildkvalitén - det var lite mörkt. 703 platser och en screen på 184,8 kvadrater. YUMMY!

Och det som var absolut bäst med att gå se på den nya Batmanfilmen i Helsingfors? Givetvis det att vi såg den i Tennispalatsen 1 - en ordentlig biosalong, och inte någon låtsasbiograf som den som finns i Örebro. Det vill säga, tillräckligt med utrymme för fötterna och man ryms i stolen bra, och man blir inte hörselskadad av ljudvolymen. Trust me, om ni åker till Helsingfors, så rekommenderar jag att ni går där på bio - Finland slår Sverige 6-0 när det gäller bio. 

Nåja tillbaka till pointen. The Dark Knight Rises. Var det värt väntan? Ja. Var den bra? Ja, om inte bättre än bra. Jag ger inte lätt fulla poäng till filmer - men The Dark Knight var nog så pass bra att den får det. Filmen är lång, men den kändes som filmen tog slut alldeles för snabbt. Och fastän det fanns en hel del action med i filmen (åh, actionfilmer hjärta hjärta) så fick vi också se en lite djupare sida av Batman. Och Bane var en väldigt intressant karaktär. 

Snyggt gjord film, fina explosioner och fantastiska skådesspelare (mm Bale haba haba). Visserligen var vissa saker lite förutsägbara (eller alltså jag som Batman-fanatiker märkte vissa saker ganska snabbt) men det finns få filmer nu för tiden som  lyckas överraska mycket. Men mer än så ska jag inte spoila. Absolut sevärd och ännu en high five till Nolan, som vägrade filma Batman i 3D. Yeah! Men vi går inte in på genusdiskussionen nu, vi tar det en annan gång..

iambatman

Nananannannannannaaaa... BÄTMÄÄÄN!

♥ Marianne, som är ännu mer kär i Batman nu. 

PS. Ah just det. Jag gick förbi biografen tidigare med min syster och råkade se massvis med människor stå där och glo på något. Så hörde jag någon säga något om Batman. Självklart blev jag nyfiken och gick och se vad alla stirrade på. Sedan flyttade sig folk bortåt och jag såg den. Någonstans i mitt huvudet hörde jag en kör sjunga halleluja. Så awsum. Och det pirrade i kroppen. Vad var det? Jo Batmans motorcykel.

20120725_151050_Aladin_Cyborg_Round
I en nanosekund (okej lite längre) funderade jag på hur jag kunde distrahera vakterna som vaktade den - så jag kunde köra iväg med den till min secret lair. Ja det är faktiskt motorcykeln från filmen. Så himla coolt att se den och att den råkade vara i Helsingfors just precis på den dagen. 

Translation: Batman oli mielipuoli hyppäs katolta ja oli ihan fakin awesome! I heart Batman. Nothing more to say. 

2 kommentarer:

We ♥ comments