23 juli 2012

Skräckblandad förtjusning?

Det är allmänt känt att jag, TinA, älskar skräck. Jag kollar på skräckfilmer, jag spelar skräckspel, jag går i spökhus, går genom kyrkogårdar och stirrar in i fönsterrutorna i kyrkan i väntan på att någon ska titta ut mot mig. Trots allt detta, så är jag inte så tuff. Jag blir rädd, jag ÄR rädd. Jag garvar när jag blir rädd. Jag har en sjukt bra inlevelseförmåga på både gott och ont och ger jag det bara lite tid, kan jag överföra mina tankar, känslor och inbillningar till den eller de som är med mig.


Folk frågar mig varje gång det kommer på tal, om det beror på adrenalinkicken. En gång fick jag höra att personen i fråga hellre hoppar bungyjump än kollar på skräckfilm. Det kan jag inte hålla med om för fem öre. En film går ju att pausa, stänga av, ta bort. I bungyjump har du ett opålitligt rep som ska klara din vikt när du slänger dig ner mot en mark med sjutusen olika sorters faror som kan skada eller döda dig. Var har du paus-knappen då någonstans? Va? Va? Va?!

En gång i tiden jobbade jag på vandrarhem som låg i ett före detta mentalsjukhus. Om det hände grejer där? Ajjemän! Ändå är det det bästa stället jag har jobbat på. En natt gick jag in dit med några vänner och gick runt i korridorerna. Vi blev löjligt rädda för ingenting. Efter det tror inte polarna att jag skulle klara av en övernattning på Lisebergs egna spökhotell Gasten. Jag säger såhär: skulle jag få chansen, skulle jag ta den. Om jag kommer pissa på mig och skrika sönder min hals? Ingen tvekan om saken! Jag skulle dock ändå göra det.

Är det någon i cybervärlden som känner igen sig (förutom de andra i geekredaktionen)?


Translation: What makes you feel the adrenaline? For me it is fear, that I get from games, movies and cemeteries.

7 kommentarer:

  1. Varför övernatta på Lisebergs spökhotell när du skulle kunna göra det bland de äkta spökena på Borgvattnets prästgård istället?! ;-)

    Det vore grejer det! Hua, det verkar otäckare än spökslottet Ekenäs i Östergötland där jag själv sov över 2 nätter utan att märka något särskilt... men där en kompis något år tidigare vaknade av att en hel genomskinlig liten familj från 17- eller 1800-talet stod lutad över henne och betraktade henne intresserat där hon låg i sängen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, jag fick höra en hel del om Borgvattnet av en tjej jag bodde tillsammans med under mitt första gymnasieår här i Örebro. Jag antar att Liseberg är något närmare än prästgården, men absolut: får jag chansen till att övernatta där, tar jag den också! :D
      Hade ingen aning om att du sovit på Ekenäs! Det får du berätta mer om någon dag. Jag skulle få ont i hjärtat om jag vaknade av att en hel familj glodde på mig, men det är värt det.

      Radera
    2. Kanske borde säga att tjejen jag bodde med då, kommer från Borgvattnet. Det var därför jag fick höra ett och annat. Hon visste vad jag gillade, haha.

      Radera
  2. Jag skulle lätt kunna sova på någon sk "haunted place" men inte nog på lisebergs spökhus (kanske) för då vet jag att det finns en människa där som kommer skrämma mig (och jag lär göra det också.) Varför jag kan sova på en haunted place är för att jag inte tror på spöken :P

    Och jag ska göra den där bungy-hoppet. Jag lovar jag ska göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att du en natt får sova på en haunted place och bli riktigt skrämd! ;) inte av människor, utan av riktiga spirits.
      Du får gärna hoppa bungyjump, men sålänge jag slipper är jag glad. Jag kollar inte ens på YT-klipp eller liknande och framförallt inte när det är med på nyheterna pga elaka kompisar eller brusten lina. Huh!

      Radera
  3. Om man hade fått sova på Varbergs fästning någon gång, hade det nog kunnat vara intressant med. Men Lia hotellet kanske kan vara värt ett försök om det inte är för dyrt. Tänker på piano och läskig nalle...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men lätt! HAde älskat om det faktiskt att spökat när man väl sover över nånstans.

      Radera

We ♥ comments