23 aug. 2012

Veckans film(er): Total Recall

Remake. Det är ett ord som oftast inte är något positivt när det gäller filmer. Förmodligen ligger chansen att man kommer att lyckas någonstans omkring en promille. Denna gång tänkte jag jämföra Total Recall. Den gamla "klassikern" (som vissa envist kallar den) och den nya versionen som är bioaktuell just nu. 



Först ska jag bara säga, att jag tycker både och är ganska average. Ingender är så där superduper asbra. Dock kollade jag faktiskt bägge versionerna, då jag inte kom ihåg så mycket från Arnold-versionen.


Först och främst så är storyn i filmerna rätt så liknande, med smådetaljer som var lite olika. Jag vet att Han-som-tror-sig-vara-Hulken tyckte att Arnold var bättre - men jag faktiskt irriterade mig oerhört mycket över alla konstiga ljud han gjorde - Farrell ÄR faktiskt en bättre (och snyggare) skådis. Så ett poäng till nya versionen. 

Medan filmen för det mesta i originalen utspelas på Mars, var den onde Coohagen styr med hjärngrepp - så utspelas nya versionen på jorden, där de åker tvärs igenom jorden mellan de två enda platserna på jorden där man kan bo: The Colony (fattigare delen) och United Federation of Britain (rikare delen med jobbplatserna och var Cohaagen är typ någon ledare eller något liknande.) När det gäller den delen av storyn får nog den äldre versionen ett poäng, mycket mer intressant med Mars liksom. 

Vad går storyn på då? Jo huvudpersonen Douglas Quaid är en helt normal man, som jobbar med typ något skitjobb och har en snygg fru. Fast han vill bli något mer (vem vill inte det?) och då går han till ett företag som heter Rekall för att plantera några spännande minnen. Dock gör de någon tabbe och så märker de att hans minne tidigare blivit fukkad med lite och tömt på tidigare minnen. Tydligen ser det ut som om han varit någon spion tidigare. (När det gäller detta, så skulle jag säga att den nya versionen förklarade hela denna sak mycket mer förnuftigt, så nya filmen får nog ett poäng hem av detta. Den äldre versionen bara: Så här är det, vi förklarar inget, deal with it..)


Så. Sedan får Quaid veta, att hans fru tydligen inte är hans fru, utan en agent som skulle ha koll på honom. I originalversionen har vi en urusel Sharon Stone som spelar "frun" - i nya versionen har vi Kate Beckinsale, som är btw awesome som bad guy.. girl. Dock har hustrun mycket mindre roll i originalen och Quaid är jagad av en snubbe istället - tydligen har de slått ihop dessa i den nya versionen. Så både två får ett poäng utav denna grej. 

Annars då? Originalen känns lite mer fjantigt filmat, nya versionen är mörk och ångestfullt. Dock är originalen way mycket brutalare och blodigare, så den får nog hem ett poäng för detta istället. 

Så. Är nya Total Recall bättre än den gamla? Vet faktiskt inte. Jag blev besviken på bägge filmerna. Skulle nog kanske ändå säga att den äldre är bättre. För den är... originalen. För mycket blev ändrat i den nya versionen - fast så är det faktiskt ganska skönt att det inte var helt precis samma film, för det hade känts tråkigt, eller hur? Även om Arnold är med i den - herregud - alltså han är verkligen typ världens sämsta skådesspelare (förutom i Terminator!) Men är det värt att se den nya filmen då? Jodå, det är en bra actionrulle. Sådan som man kan se en gång. Sån där mitt emellan film, ni vet. 

Har du sett den nya versionen? Vilken version gillade du mer? Och kan du svara på den frågan objektivt? 

♥ Marianne

Translation: I saw the new Total Recall - it was as bad as the old version. Except that Farrell is way a better actor than Arnold. Seriously - what's up with all the noises he makes? Huh? HUH? 

2 kommentarer:

  1. Jepp, jag gillar den äldre bättre. Den var mer underhållande. Den nya hade bara pluset att den var jäkligt snyggt gjord.

    Det var intressant val av skådespelare till Cohaagen i nya iaf. Men i gamla är det ju fakking Dick Jones of OCP. Så det är plus till båda :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Malcoms farsa :D Ja men jag är inte överraskad att du tycker att den fjantigare versionen är mer underhållande :P

      Radera

We ♥ comments