13 aug. 2012

Shit vad jag hatar Facebook pt III

Okej first things first - jag läste att Facebook nu ska komma med en ny grej (igen) som de tycker är på något sätt otroligt nödvändigt, men som jag däremot tycker att är jävligt onödigt. Nämligen att det kommer snart gå att se hur många personer som har sett dina inlägg. Och inte bara mängden på personer, utan även namn på personer som sett ditt inlägg. Det är meningen att det ska först finnas i grupper och jag hoppas verkligen att det stannar vid grupper - för jag vill verkligen inte ha någon sådan här sak på min news feed.

Jag vill absolut inte veta, vem det är som läser mina inlägg och kollar på mina bilder. Alltså jag vet att jag har hundratals stalkers, men jag lever hellre in denial och är omedveten om det vem som går och kollar på mina bilder och grejer flera gånger om dagen. Snacka om stalkerbook deluxe. Vad gör jag med sådan information egentligen? Visst när man har en page, kan man nu redan se, hur många personer som sett inlägget man delat. Men det är liksom en kul grej - för vi på Geeky Wonderland vill ju verkligen ta över världen och för att göra det, så måste vi nå ut till folk så mycket det bara går. ( Däremot blir man lite deprimerad, om bara fem personer såg ett inlägg... det måste ju vara något fel på tekniken då, eller hur? Visst kollar ni och gillar ni allt vi gör där? ELLER?)

Okej sen till en ny typ av användare som jag börjar få damp på - nämligen wannabe-atleten. Wannabe-atleten uppdaterar precis varje gång de har lyft arslet från soffan och gjort något de kallar för träning. Precis vad och vart de tränar, hur länge de tränade och när de ska träna nästa gång. Och så börjar de spamma med träningsrelaterade artiklar från typ Aftonbladet (vilket vi alla vet är kvalitétsjournalistik...) 



Och man ba: LÄGG AV! Sluuuta! Ja men herreguud vad duktig du är. Vill du att jag ska klappa dig på huvudet och berätta för dig hur jävla bra du är som äntligen klippt av rötterna som hade börjat växa i ditt arsle för du satt för mycket i soffan? Jag tränar i genomsnitt 3-5 gånger i veckan. Och jag tycker jag är duktig som gör det, men jag går fan inte och skryta om det för hela världen. Orka med sånt. Visst det har väl hänt att jag också har gått och skriva nåt om min träning någon gång:


Men alltså. Wannabe-atleten - du är på god väg att hamna på min blockeringslista bland alla dessa andra användare jag får damp av. Jag har aldrig förstått mig på detta, att man ska försöka verka så duktig som möjligt och skryta hela tiden. Försöker du imponera på någon? Försöker du vara bättre än soffpotatisen och få dem att må dåligt? Eller är det du som har dåligt självförtroende och söker bekräftelse? Eller vad är det? Snälla, berätta för mig. Hjälp en gamling att förstå dagens ungdomar..



En annan sak som irriterar mig sjukt mycket är folk som har connectat sin Spotify till Facebook. Hela tiden dyker det upp i stalker-vision skitlåtar som folk lyssnar på. Mycket, mycket annoying. Det är typ värre, än det att jag är tvungen och lyssna på mina grannars skitmusik. Det är lugnt om du lyssnar på bra musik, självklart - men jag har kommit fram till det, att det finns ytterst få människor som har bra musiksmak - typ som jag. Sorgligt.

Men för att inte snacka endast skit om Facebook (gör jag väl aldrig) så tänkte jag tipsa om en grej jag tyckte var hur bra som helst. Nämligen unbaby.me. Vilket är ett tilläggsprogram man kan lägga till Chrome som gör precis vad den säger - tar bort irriterande bebisbilder från din newsfeed. Alldeles suveränt och den testkörs as we speak hemma hos mig (fast tyvärr har jag ju blockerat alla som lägger upp bebisbilder.. attans!) Programmet söker efter vissa specifika nyckelord (baby, first year, laadidaa) där det kan eventuellt finnas en bild på en dräglande snorunge. Så byter den ut bilden på bebisen till t.ex en katt. Hur bra är inte det?* Man kan även lägga till egna sökord - jag la till massa ord på finska och svenska höhö. 

*Jag vill dock påpeka, att jag inte är såpass mycket bebishatare, utan är utav samma åsikt som de som programmerat unbaby.me - jag är bara jävligt trött på att titta på bebisar på min news feed. Jag väntar på uppföljaren till bilder som är suddiga, superdåliga, osv osv. 

Dock vet jag inte vad jag ska tycka om deras förslag på sidor jag eventuellt skulle kunna gilla.. :

Screenshot_2012-08-06-13-49-30

Babyshop? Kom igen Facebook. Seriöst. Kom igen!

♥ Marianne

Translation: Want those drooling baby pictures away from you news feed - try unbaby.me.
 Annoyed with people whom think they are an Olympic athlete after lifting up their asses from the couch the first time in a century? Mee too. Let's block them! Fed up with Facebook coming up with new things like - extreme stalker vision, where they let you know who has seen your posts? Mee too. Let's get pissed off together! 


Until next time - keep being awesome and not annoying on Facebook! Luv ya! xoxo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

We ♥ comments