30 okt. 2012

Geekredaktionen testar Netflix.


Enda sen jag fick veta att Netflix ska komma till Norden, har jag varit både jättejätteglad och lite ledsen också. Glad för att YAY - streamad film! Finally! Ledsen för att pga pengabrist förra vintern, så bytte jag mitt bredband till mobilt. Jag vet - desperate times calls for desperate measures. Tyvärr. 

Så när Netflix äntligen landade här i Sverige någon stund sedan och min Facebookfeeden började fyllas med filmer och serier som folk kollade, blev jag ännu mer ledsen. Men bestämde mig att det är väl värt att spendera all sin bandbredd och testa servicen. För bloggens skull. Förstår ni, jag offrade all 15gig av min bandbredd - för att testa Netflix för er skull! (Basånivet!)

Så, var ska man börja? Kanske genom att förklara vad Netflix är - utifall någon råkat leva under en sten senaste tiden? Det är alltså en tjänst där du för en liten summa pengar (79 kr/ mån) får streama huur mycket film och serier du vill. Lagligt! Suveränt. Som film/serieversionen av Spotify, för att alla nu ska hänga med.




Dock är det ju nu så, att utbudet är väl inte helt up to date. Vilket egentligen inte överraskar mig alls. Priset nämligen. För billigt för att vara skitbra, ni vet. Det finns relativt nya filmer (t.ex Iron Man - dock har den också några år på nacken) - men inte de nyaste. Det finns även en hel bunt med serier att se, men nyaste säsongerna finns självklart inte med och vissa serier (som t.ex Mad Men) finns det bara en ynklig säsong av. Så vet inte om det är någon idé att börja kolla på just den serien (för den är så awsum så man vill fortsätta se den givetvis..)  Hursomhelst finns det massvis med äldre serier att kolla på. Och även en hel del som inte ens jag sett, bland annat How I Met Your Mother (dock obs 5 säsonger - och ja, nu ska vi inte gå in på detaljerna, varför jag ej sett serien innan jag skaffade Netflix (är alltså relativt up to date as we speak - har sett nästan 4 säsonger so far - WADDAAP!!)) och Sons of Anarchy (mer om det en annan gång.) Osv osv. 


Dock det enda dåliga som jag själv märkt hittills är det att det saknas engelska subtitles. Man kan välja svenska, finska, danska och norska. Men inte engelska, eller omg - inga texter alls. Asdåligt. Jag brukar nästan aldrig ha subtitles annars när jag ser på grejer, men nu är jag tvungen. Hulk sad. And angry.  

Dock trodde jag att när mina 15 gig datatrafik var slut, så skulle också min Netflix-tittande sluta där. Och jag hade gråtit floder. Men nej - tydligen fungerar det ypperligt (bara man drar ner på videokvalitén till asdåligt - vilken tur att jag inte är petig då.) 

Så på en skala från ett till tio? Ligger nog vid en sjua åtminstone. Pga, gammalt utbud och detta med undertexterna. Annars tycker jag att 79 kr är ett hyfsat bra pris ändå. Och jag hoppas hoppas hoppas att det kommer in lite nyare grejer snart. Annars kommer jag nog sluta min prenumeration - bara jag sett alla serier först. 

Dessutom är första månaden gratis. Så man förlorar inget med att testa Netflix (bara man kommer ihåg att säga upp sin prenumeration innan de börjar ta betalt - vilket kan vara lite utav en challenge för människor med tresekunders-minne som jag.) 

Vem mer har testat Netflix? Vad tycker ni so far? Yay or nay? 

♥ Marianne

Translation: So Netflix finally came to Northern Europe, and of course I had to check it out. The verdict? It's okay, I mean there are almost only old movies and series, but since there are lots of series that I've missed, so I guess it's worth the 79 SEK per month. One giant minus is that you can't choose English subtitles, or choose not to have subtitles at all. That kinda ruins movies and series for me. But over all, Netflix is okay. 

2 kommentarer:

  1. jag har uppenbarligen legat under en sten ett tag, då jag ALDRIG i mitt liv hört talas om netflix. netflix låter som något man sagt fel.
    men, det låter ju som en bra idé om inte annat!
    jag streamar hellre än laddar ner. jag laddar aldrig ner något. och vad vore jag utan spotify?
    ska kolla upp det här. tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Det är så litet så. Det är därför vi finns ;)

    Hehe, ja jag skriver det fel hela tiden också..

    Ja men precis, streamar också hellre än laddar ner! Ja kommer inte ens ihåg livet innan spotify :) /Marianne

    SvaraRadera

We ♥ comments