5 okt. 2012

Geekredaktionen testar: Zombies, run!


Löpning är jobbigt. Det är också astråkigt. Man går ut, springer sin lilla runda, och när man kommer hem ligger man död på golvet minst i en kvart. Eller så är det i alla fall för mig. Fastän jag tränar en del, så har löpning alltid varit min värsta nemesis - kanske just för att det är så jävla tråkigt... och jobbigt. Om jag inte hade minst hundra appar för att ha koll på statistik, skulle jag förmodligen strunta i att löpa över huvudtaget och istället sitta på soffan. 


Men jag vill ju ändå bli bättre (damn you sisu) och gav inte upp, utan spenderade en förmögenhet på en app jag varit nyfiken på hur länge som helst. Appen Zombies, run! För hallå - vem gillar inte zombiesar. Appen går ut på att man går ut på sin lilla löprunda (eller promenad) och samtidigt lyssnar man på en historia, som börjar med att man krashar med en helikopter och hamnar på en zombieinfekterad plats. Ditt jobb är att hitta olika varor som kan behövas för att bygga upp din bas - samtidigt som du måste hålla dig ifrån zombiesar. Och om du hör zombiesar - då ska du fan springa för ditt liv. Or else...




Det var meningen att jag skulle testköra appen på morgonen. För så hade en smart människa gjort, eller hur? Men nej, jag är ju inte smart - jag testade den efter jobbet, klockan tio på kvällen. I mörker. Mycket smart. 

Egentligen är det meningen, att man kan lyssna på sin egna musik (genom att t.ex installera WinAmp på sin mobil) men jag fick inte det att funka - självklart. Musiken pausar, när det händer något i historien. Så jag fick nöja mig med endast historien och lyssna på mitt flåsande och konstiga, läskiga ljud ute i naturen.

Det började helt okej. Jag började försiktigt, och skrattade lite nervöst för mig själv (kände mig lite som Tina - som skrattar när hon är rädd.) Jag visste ju inte hur det skulle gå till.. Jag väntade ivrigt på mitt första möte med zombies. När jag första gången hörde "Zombies, 100 m away - RUN!" fick jag panik och spurtade iväg som en idiot. Och grejen är, att dessa zombiesar är typ muterade ässhåls eller nåt - för de är jävligt snabba. Och det hjäpte inte alls att få höra att de håller på att nå dig - fast du seriöst springer så snabbt du bara kan. Och ja - jag fick panik. Och den där lättnaden, när man hör att man distraherat dom, det är asskönt. Dock fick jag stanna ett tag för att andas och inte svimma av syresbrist. Vadå dålig kondition? Förstår inte vad du menar... 

Dock problemet som uppstår med att ha för livig fantasi, är att man tror att alla människor som man möter är en potentiell zombie. Och det blev inte lättare av att när de som hjälper dig (i historien alltså), säger att det finns en grupp zombiesar på en parkeringsplats - och just då råkar du passera en parkeringsplats, där det står en snubbe och gör inget alls. Bara står där. Jag övervägde nästan attackera zom.. snubben med mina värsta ninjatricks och en pungspark i ansiktet. Men istället valde jag springa för mitt liv, även om inte de jagar dig. Damn you brain! Don't scare me in vain! 

När man kommer hem, så kollar man igenom sina saker man plockat upp under vägen och placerar de i basen för att göra den bättre. 

Så, vad tyckte jag då?

Zombies, run! är typ det roligaste jag testat på typ flera år! Det känns lite, som jag var en del av en film eller ett spel -  typ Resident Evil. Och istället för att bara springa min vanliga runda och dö efter 10 minuter, så orkade jag faktiskt springa i 30 minuter (okej, jag promenerade en bit också.) för jag var så nyfiken på hur historien skulle fortsätta. 




Man kan också synka appen med webbsidan, för att få extra missions, samt se statistik och detaljerad information om sin löprunda. Hur smidigt som helst! 


Zombies, run! är dock ganska dyr, för den kostar 55 kr. Vilket gör att man kanske inte direkt går och laddar ner den (därför jag väntat så länge med att skaffa den...) Dock skulle jag i alla fall så här efter första testkörningen säga, att det är lätt värt pengarna. Man får nämligen bra intervallträning, man höjer sin kondition och samtidigt har man asroligt! (Dvs om man inte har zombiefobi och way livligare fantasi än jag - och börjar gråta när man möter zombiesarna...)

Och hur är det, kan zombiesarna få tag på dig? Tyvärr, det kan de. Jag blev fast en gång. Men man dör inte - vilket är ganska ologiskt, om man frågar mig. Jag tycker man borde börja om från början då, för - duh - alla vet vi väl att om en zombie får tag på en och typ tuggar sönder en - då blir man ju en zombie själv... DUH! Så det skulle jag nog se som ett litet minus. 

Men jag ger ändå Zombies, run! bästa betyg, för den kombinerar träning och underhållning. Helt suveränt med andra ord! Rekommenderas varmt! Så om ni ser en svartklädd brud springa för sitt liv någonstans i Örebro (och flåsa som värsta ångtåget) så är det bara jag, som blir jagad av en flock (osynliga) zombiesar. Vem vet, kanske vi ses där nåstans ute och kan joina våra forces against the blood thirsty ässhålls?! 




♥ Marianne

Translation: I'm completely in love with the app Zombies, run! You go outside and listen to a zombiestory through your earphones when suddenly a hoard of zombies are chasing you - and all you can do is RUN FORREST RUUUUN! Finally a way to make your work out fun! That is if you don't die when the (invisible) zombies get you. Two enthusiastic thumbs up! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

We ♥ comments