25 juni 2012

Shit, jag älskar action!




När det gäller film gillar jag nog de flesta genrerna, skulle jag säga. Men ändå finns det vissa filmer som orsakar lite extra hjärtklappning (på ett bra sätt), nämligen action-scifi-superhjältefilmer. Jag älskar teknik, snabba bilar, snygga motorcyklar (dock endast på filmduken - i verkligheten är de asjobbiga och orsakar tinnitus), snyggt gjortda fighting scener och snygga männikor - vad kan jag rå åt det? Dessutom när man ännu lägger till odödliga oneliners och lite dål.. asbra humor, (som är precis likadan som min, så där lite under ribban.) Självklart försöker jag låta bli att märka att de flesta actionfilmerna har förmodligen världens sämsta manusförfattare - för att storyn kan vara, hur skulle vi nu säga det, ganska dåliga..ish ibland. Och dessutom finns det även små detaljer som inte stämmer, vilket får min inre Sheldon att må dåligt. Men vilken tur att något brukar explodera efter det och jag glömmer bort de små felen och koncentrerar mig på det som ska hända till näst. 





Dock måste jag tillägga här, att jag även ser på dessa sk "klassiker", jag är heller inte rädd för svartvita filmer (vilket somliga är) och inget är bättre än en bra drama osv. De enda filmerna jag vägrar se är romanttiska komedier. De är så långt ifrån verkligeheten, att det är mer sannolikt att Sagan om Ringen är baserad på en sann historia. Självklart händer det att jag också ser en romantisk komedi - men jag gör det in the name of science eller så är jag sjuk. Heh. 
Men tillbaka till dessa actionfilmer då. Jag är ändå ganska kräsen. Vissa kriterier måste fyllas, för att de ska bli godkända av mig. Och kriterierna är: 


a) Det måste finnas snygga skådisar med Ryan ReynoldsJames FrancoGerard Butler etc. Om nom. Dock garaterar inte en snygg skådis att fimen är bra, t.ex Angelina Jolie och hennes gigantiska Tomb Raider-tabbar (och Wanted). Jag fick en oerhörd lust att gräva ut ögonen med en sked från huvudet efter att jag såg dem..


b) Om det finns en superhjälte med - måste filmen ses. Eller om det finns någon, som vill bli en superhjälte eller om filmen har bara referenser till superhjältar, måste den ses. Superman, Batman (♥), Spiderman, Thor (inte så bra), X-Men, Scott Pilgrim vs The World, osv. Ja ni förstår. 
c)  Den som har snyggaste bilen vinner. Tänk er Gone in 60 seconds. Eller Transformers.
d) På tal om Transformers.. om det finns Transformer med i filmen, så ligger filmen i Awsum-kategorin. Bumblebee är min favorit, för han är så sympatisk!
e) Humor är extremt viktigt - tänk hur dålig Bad Boys skulle vara om det inte fanns sjukt bra humor med i filmen? Precis. 
f) Skurkar måste vara riktigt crazy. Som t.ex The Joker - I love him! Men jag kan verkligen tycka, att det är riktigt tråkigt, att skurken alltid måste förlora. Skulle det inte vara roligt att göra en riktigt cool actionfilm där skurken vinner? Det onda vinner alltid i skräckfilmer - och i verkliga livet. Det var faktiskt en idé man kunde utveckla lite mer. Får jag ta patent på det?
g) Bra musik = bättre film. Rammstein är bra att ha med i film (t.ex xXx.)
h) Bullet time. Funkar (nästan) alltid. Speciellt i  Matrix och i 300
i) Mmh. 300. Och de där musklerna.. Grr.

j) Tuffa och snyggt gjorda fightscener - de kan rädda mycket.

k) Specialeffekter måste vara snyggt gjorda. Man kommer långt med det. Billiga specialeffekter.. well just don't do it. Likasom dräkter och kostymer måste se trovärdiga ut. Visserligen kan man alltid diskutera det, om superhjältar verkligen ser tuffa ut i sina trikåer och mantlar - som i verkligheten skulle vara väldigt mycket i vägen när man ska ge stryk till skurkar.. Men som sagt, petitesser. 
Sen finns det självklart massvis med dåliga grejer i actionfilmer också. Oftast är åttiotalsaction ganska så jävla dåligt. Jag vet detta, du vet detta, vi alla vet detta. Seriöst, skulle ni låta en man som ser ut så här rädda/hjälpa er? Skulle ni verkigen gå, utan att protestera med denna snubbe? Tycker ni han ser ut som någon man kan lita på? (Kolla bilden nedanför.)
Kvinnor som är i samma ålder som min mamma skulle förmodligen göra det. Vi som är födda under eller efter åttiotalet förstår, att det där permanentade håret är ganska läskigt. Fast Van Damage är ändå ganska tuff och jag var oerhört kär i honom efter att jag såg Universal Soldier när jag var liten (min syster vet nog vad jag pratar om mm m.) Men på allvar, denna frisyr är nog seriöst det förfärligaste jag sett - och jag har sett mycket under mitt liv. Dessutom är musiken i åttiotalsaction något helt out of this world. Till och med jag gör bättre musik. Nej, det får ni nog inte höra ändå. 
Jag får oftast en ganska konstig blick när jag säger att jag verkligen älskar actionfilmer, scifi och superhjältar. Inte från killar, men mest från tjejer. Jag har visst ändå tur, som för det mesta har kompisar som också gillar liknande filmer som jag. Men ibland, bara ibland är det någon som rullar på ögonen och tycker att jag är fjantig. Vilket i för sig inte stör mig, jag har lärt mig att leva med det. Ni skulle ha sett Han-som-tror-sig-vara-Hulkens min, när han entusiastiskt berättade att han älskade Star Trek (då vi träffade alltså) och jag ba: Ja men visst, me too, me too. Han var nog lite förvånad, fast han tyckte ju givetvis att jag var oerhört cool som har bra smak i film och serier. Vilket jag självklart är.  
Men så här är det. Finns det andra tjejer där ute, som går direkt till actionhyllan när de ska hyra en film? Eller tycker ni att actionfilmer är fjantiga och män i trikåer är clowner? Det vore intressant att veta om det finns andra tjejer som tycker om "killfilmer". Jag vet att vi i geekredaktionen i alla fall gör det. 
♥ Marianne
Translation: Explosions, good looking people and adrenaline kicks. Now what sane person wouldn't love that!? Do you like action movies, or are superheroes just twats in tights?


Har ingen aning varifrån bilderna kommer ifrån, tyvärr. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

We ♥ comments