1 juni 2012

Lite om World of Warcraft


World of Warcraft: Mists of Pandaria är det fjärde expansionpaketet (fortfarande i beta-version i dagsläget), som kom tillkänna i höstas. Rykten gick om att det skulle handla om pandor(!) och en massa asiatisk tema. Jag vill minnas att det var mycket snack om att huruvida löjligt och barnsligt det lät - men när det kom fram att de ska börja med en ny klass (Monk) i samband med pandaren (det är den rätta benämningen) blev det lite mer intressant, för att inte tala om att man fick levla från 85 till 90!

Ras: Pandaren Klass: Monk

I WoW måste du välja mellan två olika sidor: Horde eller Alliance. Vidare väljer du vilket kön du vill vara och sedan vilken ras. Du kan välja mellan sex olika raser på båda sidorna. Alliance-spelarna kan vara en worgen eller gnome till exempel, medan i Horde kan du välja mellan undead och tauren.

Väljer man att göra en ny gubbe i rasen pandaren, så kan man välja att tillhöra antingen Horde eller Alliance-sidan. Med andra ord är det inte som med tidigare raser då man bara kunde välja den ena sidan. Det verkar vara allmänt känt att pandaren ler ofta. De söker frid och deras filosofi kretsar kring harmoni av motsatser: manligt och kvinnligt, lugn och kaos, existens och icke-existens. 
Över: Undead Female och Male (Horde)
Under: Gnome Male och Female (Alliance)

Att spela World of Warcraft är rätt kul. Du kan nog likna det som att leka med dina X-men-gubbar eller Barbie. Det finns alltid en historia bakom varje ras och hur det kommer sig att man har delat upp sig i två olika grupper, samma som när du diktar upp en bakgrund till dina leksaksgubbar. När du börjar med en ny karaktär får du veta lite smått och gott vad som gör att undeads befinner sig "här" och gnomes "där". Det finns dock sidor och små böcker där du kan läsa på mer om historien om raserna i världen Azeroth.  

Som sagt kan du välja att vara olika klasser också. Jag har provat på att vara warlock och har nyligen börjat med mage. Jag tycker att dessa klasser passar mig bäst då jag är en liten fegis och inte vill springa fram och kötta sönder mina offer. Då står jag hellre på avstånd och kastar mina spells och låter någon utav mina utvalda pets få ta de värsta smällarna. Det är annat om du ska vara rogue, då förgiftar du dina knivar, gör dig osynlig och hoppar på dina offer bakifrån. Det låter rätt coolt, va? Eller vara en hunter, tämja en asfet spindel eller en liten apa som hjälper dig (allra helst när den fått mat). 
Ju högre level du är, ju mer saker kan du göra. Om vi börjar med mounts, får du först lära dig att rida olika sorters djur för att sedan kunna flyga dem. I första leveln kan du bara skada på ett sätt, för att sedan kunna ta dina offer med kraftfullare och tuffare sätt. Det är ju nästan det som är hela grejen: "Bli coolast i stan!"


(Bilderna är mina egna.)

Spelar du? Har du provat? Vill du prata? Avskyr du spelet ännu mer nu? 

4 kommentarer:

  1. Rogue ftw! ;) fett najs att smyga sig på och kötta sönder! helst fettona med sina fula rövar! du veet, abomination gubbarna el. vad dom heter, som tarmarna hänger ut på framsidan på. Sen så kommer tallent tree build bli lättare i mists om inte jag hört helt fel, vilket ju faktist underlättar en del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha ja. fan heter dom igen, snuggelrok heter den ena, eller nåt. Kasst minne som vanligt. :P fan vad najs att det ska bli lättare. jag provar på en goblin nu som rogue faktiskt!

      Radera
  2. Det enda jag kom och tänka på när du skrev om pandor var Kung Fu Panda.. eh eh. Storkna inte i ditt kaffe :D Och sluta göra korstecken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahah ärligt talat var det nog just han alla tänkte på när det blev tal om det. Och med tanke på vart man hamnar när man skapar en pandaren.. mm, äkta kung fu panda-stil! :P

      Radera

We ♥ comments