7 juni 2012

Veckans filmtips : Prometheus

En grupp forskare drar iväg till en planet någonstans långt borta, för att äntligen få reda på varifrån vi människor har kommit ifrån. Självklart hittar de något helt annat än vad de väntat sig. Och självklart går allting åt helvete.





Enda sedan jag fick veta, att  Prometheus är en prequel till Alien-filmerna var jag helt euforisk. Alien-filmerna lär vara världens bästa scifi-skräckfilmerna som finns! Dessutom skulle det vara ingen annan än den grymma Ridley Scott som skulle regissera filmen. Det måste ju blir bra! Eller?


Jag gjorde den stora tabben och läste denna artikel på svd.se innan jag gick och såg filmen. Skrivaren wajnar om att det inte funnits några starka kvinnliga karaktärer i scifi-filmer sedan senaste Alien filmerna och Lt. Ripley. Och nu prisade de att Prometheus kvinnliga karaktär Elisabeth Shaw (spelad av Sveriges stolthet Noomi Rapace) skulle vara verkligen en stark förebild för kvinnor. Jag givetvis trodde då, att hon verkligen skulle vara lika tuff som Ripley då, om inte ännu tuffare. Åh, så besviken jag blev. Shaw, enligt mig, var precis likadan som alla andra brudar i action filmer,  inte på något sätt mer överlägsen och starkare. Vaddå Svd? Vad fan snackade ni om egentligen? Har ni kollat på sci-fi på sistone? Ni kan börja med att se t.ex Battlestar Galactica - så har ni lite mer koll på vad ni pratar/skriver om. Eller ta in någon som vet vad de skriver om och skriva era artiklar (t.ex mig.)


Alltså det var inget fel på filmen annars. Den var fint gjort, med en bra story (förutom vissa saker som man blev lite fundersam över.) och jag blev inte ens besviken på 3D:n (kanske hade Örebros Filmstad äntligen lärt sig att träffa bilden rätt på skärmen, istället för att missa den med en meter.) Men det var något som inte funkade med filmen.


Första halvan av filmen var kanske aningen för seg. Och det fanns en alldeles onödig kärlekshistoria och love scene med i filmen. Och man bara vaddå, kärlekshistoria med i en Alien-film? Är detta ett skämt eller något? Kanske var kärlekshistorian med för att locka mera tjejer att se filmen - jag har hört rykten om att tjejer gillar romantik (- usch, spydde lite i munnen där.)


Men är filmen värd att se då? Jodå. Absolut. En gång. Kanske två gånger. Men detta blev nog ingen hit för mig i alla fall. Och jag är helt säker på att det kommer komma en fortsättning på denna. Har ni sett Prometheus redan? Vad tyckte ni om filmen?



♥ Marianne

Translation: Prometheus - probably not the best sci-fi I've seen and probably not the worst either. But shit, that one dude sure looked really handsome! Nothing wrong with some eye candy.

4 kommentarer:

  1. Asså jag håller med om allt du säger.

    SvaraRadera
  2. Håller med, inte jätte bra men inte superdålig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm m eller hur. Nåh, men de flesta filmerna är ju typ sådana..

      Radera

We ♥ comments