29 juni 2012

American McGee's Alice

alicespacey

Fastän det nu blivit så, att jag har skrivit nästan alla spelinlägg här på bloggen, så spelar jag ändå inte så mycket som ni tror att jag gör. På riktigt. Scout's honor. Förutom alla dessa Super Mario-spelen från min barndom, så skulle jag nog säga, att en av mina absolut favoritspel är American McGee's Alice (från 2000.) 



alicemadhatter

Spelet är alltså en mardrömsversion av Alice i Underlandet. En horror-action-adventure-platformsspel (ordmonster anybody?) Du är Alice och hamnar (vart annarstans?) i Underlandet där typ (nästan) alla vill döda dig. Lite läskigt, lite psykologiskt, lite coolt och helt jävla spejsad!

alice2

Fastän spelet är gammalt så tycker jag ändå att det är ett av de bästa spelen jag spelat. Spelet är bara så himla fantasifullt och hela tiden när jag spelade så var jag ba “Åh så de gjorde så här med historian istället! Men guu, så kreativt! Åååh, fint! Wow!” osv osv. Visst den var ganska brutal också ibland (men det är bara pluspoäng - of course.) Detta är ingen Disney-version av Underlandet kan man säga, inget puttifnutt-skit här inte. 

aliceskizodoors

Enda nackdelen var att det var lite svårt att hoppa ibland (det kan i och för sig också bero på det att jag inte är världens bästa på att spela och bara inte kan hoppa... eller inte.) Och att spelet var helt för kort (it should've gone on and on forever and ever..) och så var grafiken ganska oldskool (no shit Sherlock, med tanke på hur gammalt spelet är...) 


aliceblackwhiteblood

Nu håller jag på och spelar uppföljaren till detta spel - nämligen Alice: Madness Returns - som verkar asballt! Eller så långt jag kommit i alla fall är den suverän. Dock sitter jag fast på ett knepigt ställe och kommer inte längre fram i spelet för jag tappar nerverna - tålamod är inte min grej. Mer om det spelet en vacker dag, när jag helt magiskt blivit bättre på och spela (och sluppit min korta stubin) och kommer vidare!


aliceturtle
♥ Marianne

Translation: A nightmare version of Alice in Wonderland - American McGee's Alice is pure genious!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

We ♥ comments