8 juni 2012

Batman : Arkham Asylum.

Jag spelar inte så mycket spel. Jag kan testa ett spel lite, spela någon timme och sedan tröttna på spelet helt och hållet. Kanske för att storyn inte är bra, eller för att det är alldeles för jobbigt, eller grafiken är ful (åh detta är så viktigt för mig, vad kan jag rå åt det att fula saker får mina ögon att twitcha?) eller något liknande.




Jag har inte på länge spelat igenom ett spel, förutom Arkham Asylum. Och det finns en väldigt bra förklaring varför - a) Batman - Hallå? Behövs det förklaras? b) Sjukt bra story! och c) Sjukt fint spel som fungerar rätt så bra. 



Spelet i sig går ut på det att Jokern tar över Arkham Asylum (mentalsjukhus för the Criminally Insane om ni inte visste) han släpper ut alla sina små kompisar som är inlåsta där och ska bygga en armé med Bane-snubbar. Du är Batman, och du ska givetvis sätta stopp för Jokerns planer. 

Det som jag först och främst fick lite panik över, var att man inte har ett vapen. Ett vapen gör ett läskigt spel mycket mer tryggare. Ett vapen får en att känna sig tuff. Men när man ska slåss mano à mano är det plötsligt hundra gånger läskigare. Närcombat är inget för en wuss som jag. Ifs har man sin batarang också, men i början är det bara en batarang som inte gör så mycket (under spelets lopp kan man uppgradera den.) Men fightscenerna var ändå otroligt snyggt gjorda, med bullettime-effekter och andra tuffa saker. Dessutom går man omkring i detective-mode nästan hela tiden, vilket betyder att man kan se vilka fiender som har vapen och vilka som inte har - och man är förberedd och vet var de befinner sig. Underlättade ganska mycket. För en wuss som jag.



Själva storyn i spelet är strålande, miljön är fantastiskt mörk och dyster och estetiskt är spelet vackert. Det var otroligt intressant att se hur utvecklarna hade gjort varje karaktär. Jag måste nog ändå säga att Harley Quinn och Poison Ivy var mina favoriter. 

Så summa sumarum - kanske det bästa spelet jag har spelat på länge. Eftersom jag faktiskt spelade det till slut. Men sen är jag ju också lite partisk till sånt här, har en soft spot för allting som har med Batman att göra. För han är ju så jävla awesome. Rekommenderas starkt! Enda minuspoängen till spelet är att den var för kort. Nu är det dags att börja spela på nästa spel då: Arkham City! Yay!

Har ni spelat Arkham Asylum? Vad tyckte ni? Vilken var er favorit-fiende? 


♥ Marianne

Translation: Anything that includes Batman kicks ass. No doubt and end of discussion. 

2 kommentarer:

  1. *Dregel* superhjältar! Batman är nästan lika het som spiderman;)

    SvaraRadera

We ♥ comments