11 juni 2012

Shit vad jag hatar Facebook, part II.

Jag hann inte ta upp alla saker som irriterar mig med Facebook senast när jag hatade Facebook - så jag tänkte ta del två nu, nämligen användarna och allt skit som folk uppdaterar och spammar min News Feed med.


"Gilla om du tycker si eller så..",  "Gilla om du tycker jag är snygg",  "Gilla om du är dum i huvudet." Men kom igen då! Vad fan är detta? Ett desperat sätt att försöka få så många likes som möjligt? Varför? Vad får man ut från det? Vuxna människor? Jag skulle förstå det om någon random fjortis gjorde så, för well - de är unga och då är man nå, ung. Men vuxna människor? Srsly?




34456768 bilder på hundar/katter/hästar/grisar/apor. Ja så du har ett djur. Gratulerar. Du tycker säkert jättemycket om den. Den är säkert jättegullig när den äter. Och sover. Och dricker. Och dräglar. Och skiter. Men det ger dig inte ändå en orsak att spamma min feed med bilder på ditt djur 24/7. Samma gäller småbarn. Jag har sett en bild på din bebis/hund redan, jag vet att du har en sådan. Du behöver inte påminna mig konstant om detta! Och nej, jag är ingen djurhatare för det.




Statusuppdateringar om vad ditt barn har ätit idag. Eller att hon/han lärt sig använda pottan. Gör barnet något som anses ha underhållande värde - fine - kör på. Men alltså nej, inget annat funkar. Speciellt inte fem uppdateringar per dag om din snorunge. Du som är småbarnsmamma kanske inte fattar detta - ingen annan än du är intresserad i ditt barn. Kanske någon mormor eller moster eller nåt. Men förmodligen bara 1 av dina kompisar. Kanske andra småbarnsmammor. Resten orkar inte lyssna på ditt tjat om den där ungen. Sorry, men that's the truth.




Samma gäller då självklart de där djuren. Att du varit ute med din hund är förmodligen inte världens mest spännande sak. Det är faktiskt lika tråkigt, som att någon uppdaterat att de varit och bajsa. Fast tråkigaste är väl ändå dessa människor som skriver "Godnatt/Godmorgon. " - a.l.l.v.a.r! Hur orkar man uppdatera något så meningslöst?




Fast sedan har vi ändå de allra, allra värsta människorna på Facebook. De som tror att Facebook = blogg. Jag kan berätta för er, att det inte är så. Utifall ni använder Facebook som en blogg och lägger upp där precis allting du ätit, allt du gjort, alla du hängt med under dagen.. alltså allting  - då kan du nästan räkna med att de flesta du har på Fejan har blockerat dig. Jag kan ge dig ett superbra tips - SKAFFA BLOGG FÖR HELVETE! (Sedan kan man givetvis spamma news feeden med länkar till blogginlägg - typ som jag, som har 3 st bloggar höhö - det är självklart okej.)




Profilbilderna då.. Du som lägger upp en ny, precis likadan bild på dig själv som den förra, så där varje dag. Lägg av. Samma min, samma pose, samma kameravinkel. 1234 likadana bilder. Inte så där jättespännande. Du ser precis likadan ut som igår, du är inte ett dugg snyggare idag.


Och så har vi en till favorit, de som inte uppdaterar alls. Alltså aldrig. Alltså verkligen aldrig. Min syster är en sådan. Ni bara stalkar alla andra och delar inte med er något vad ni själv gjort. Innan Facebook var ni antingen sådana som hamnade i finkan för ni stalkade människor runt på stan, eller så var ni den där sura kärringen som kollade ut genom fönstret vad folk gjorde på gården.




FOLK SOM SKRIVER MED CAPS. SKRIVER MAN MED CAPS SÅ SKRIKER JAG I MITT HUVUD. LÄGG AV!!!!!! Samma gäller folk som använder fler än 3 st utropstecken eller för många punkter när de skriver sina statusar. Kom igen. Man behöver inte överdriva.




Folk som lägger upp hundratusen (oskarpa) bilder varenda en dag om vad de gör på fejan. A) Skaffa dig Instagram - så kan folk följa dig där istället för att spamma min Facebook. B) Googla på "skärpa" eller klicka här, så du kan ta skarpare bilder - blir det inte skarpt? Använd blixt. Har inte din mobil blixt? Köp en ny kamera i så fall. C) Lägg inte upp alla dina partybilder. Det känns som de flesta lägger upp precis alla skitbilder på en och så taggar man folk hur som helst. Detta får mig att verkligen se rött. Jag hatar när folk taggar mig. Jag vill inte bli taggad i några partybilder. Tur att man i alla fall kan själv bestämma vilka bilder som syns på sin egna sida (i säkerhetsinställningarna.) Att ta bort en tag däremot är lite klurigare.




Och ska vi diskutera lite kommentering då? Ni som kommenterar på precis allting andra gör - stäng av datorn och gå ut lite. Lämna mobilen ifred en stund också. Man behöver inte kommentera precis allting, du hamnar inte liksom utanför då. Det kan kännas lite skumt om man kommenterar på precis allting. Som om man inte gör något annat än hänger på Facebook dag in och dag ut.


Sedan ska vi alla komma ihåg, att det finns vissa saker som är kanske lite för privata att delas på Fejan. (Fast exemplet i detta fall är ju oerhört underhållande.) Här har ni några till irriterande exempel, som jag inte tog upp i inlägget.




Men hurdan ska man vara på Facebook? Typ som jag - jag är självklart perfekt. Uppdatera max 3 gånger per dag - annars blir det jobbigt. Man ska också vara sjukt rolig, annars är det värdelöst att uppdatera. Bilder kan man lägga upp, om man stöter på något som är värt att dela - t.ex Justin Bieber parfym (inte så att jag skulle köpa detta utan det har mest haha-värde.) Är inte för negativ - eller för positiv heller - lagom (ordet alla i Sverige så älskar) är bra. Är man konstant hatisk/för positiv - well - det är bara jobbigt. Man behöver inte klaga på allting, lika som man inte behöver berätta om hur världen ser ut i din bubbla genom dina rosa glasögon.  Man behöver heller inte "gilla" allting - speciellt inte dina egna statusar. Värst är väl det att man gillar sin egna status och kommenterar själv den också. Hello, ring till psykakuten! Tagga inte folk i fotografier och lägg inte upp fula bilder på folk utan att be om lov först, liksom använd common sense. Och dela gärna intressanta saker ni hittat runt omkring på Internet - som typ denna alldeles fantastiska Facebook-hat-inlägget. Sharing is caring ni vet.


Ja, jag är väldigt medveten om det att förmodligen alla mina underbara Facebookvänner kommer ta bort mig från Facebook efter att jag skrev detta inlägg. Men kom igen, lite självdistans folk nu. Och kom ändå ihåg den allra bästa grejen med Facebook - man kan blockera användare (eller unsubscribea som det heter idag) och man får absolut inga annoying grejer på sin wall om man inte vill ha sån. Sjukt bra med andra ord. Ja ni kan väl tänka er hurdan min wall ser ut - tomt och stilrent - precis som jag vill den ska vara - med endast mina egna fantastiska statusuppdateringar.


Känner du igen dig själv? Erkänn, du är skyldig! Vilka användare irriterar dig? Vem hatar du?


Tecknade roliga bilderna är tagna härifrån. Annar klicka på bilden för att komma till källan. Bieberparfym är tagen by yours truly.


♥ Marianne


Translation: The most annoying people on Facebook? Pretty much everybody, except me of course. Who do you hate the most? 

2 kommentarer:

  1. Undra hur sociala medier ser ut om 5 år. Facebook kommer garanterat vara annorlunda, annars finns det inte kvar.

    Jag hoppas fortfarande på de här mer dystopiska framtiderna i filmer. Där alla hackar i nån asball dos-prompt och allt är övervakat så ingen använder sina riktiga namn och teknologi ser mycket råare ut.
    That's a world worth fighting for!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer minsann att vara intressant att se hur det kommer se ut om 5 år. Fast det kommer ju bara bli mer och mer integrerat i sammhället, så som det ser ut att vara nu. Det kanske kommer någon ny grej sen vem vet.

      Neeej, du är alldeles för pessimistisk angående framtiden :P Och så har du nog sett några filmer för mycket tror jag.

      Radera

We ♥ comments