9 juni 2012

Topp fem: Bokserierna




5. The Lord of the Rings-triologin läste jag innan filmerna kom ut och ni som har sett filmerna förstår att detta är bra böcker. Jag kan bara hålla med, böckerna är bättre än filmerna förstås (kliché men sant). Jag kommer stenhårt ihåg träden, dessa underbara träd:D Sen har vi förstås hobbiten Frodos kval på sin långa resa. På bilden ovan ser ni den fjärde boken "The Hobbit" som handlar om tiden innan Frodo fick sitt tunga ansvar. Jag har dock inte läst den boken än.


4. Narnia-böckerna läste jag som liten, vad jag älskade att drömma mig bort i C.S. Lewis underbara värld. Du får bland annat följa Lucy, Edmund, Susan och Peter som möter många utmaningar i denna värld. Som liten förstod jag inte likheterna mellan kristendomen och böckerna, men jag tycker det är intressant att Lewis lyckades baka in detta i sina världar.


3. The Hunger Games-triologin är fantastisk! Jag var lite efter och började läsa "Catching Fire" och "Mockingjay" först när jag sett första filmen "The Hunger Games" på bio i år. Du får följa med Katniss Everdeen genom en hissnande historia, där du aldrig upphörs förvånas. Suzanne Collins har gjort ett mästerverk, jag kunde inte sluta läsa när jag väl börjat. Ni är varnade.




2. Tomorrow, when the war began-böckerna handlar huvudsaklingen om tuffa Ellie som bor i Australien. En helt vanlig tjej, tills ett krig bryter ut. Du får följa henne genom fantastiska bragder och utmaningar. Kommer det att bli kört för Ellies del? Läs böckerna så får du se.




1. A Song of Ice and Fire-böckerna, hittills har George R.R. Martin skrivit fem böcker. Jag har faktiskt inte läst någon av dem. Bara hållt böckerna i min hand och bestämt mig för att de ska bli mina. Enligt källor är dessa böcker otroligt bra och bättre än teve-serien "Game of Thrones". Detta gör böckerna enligt mig (Sara) de bästa mästerverk som förmodligen existerat. Dessutom har George planerat att ge ut två böcker till:D

1 kommentar:

  1. LOTR är lätt en av de bästa böckerna jag läst i mitt liv! Fast de heter enter inte träd ;) Hälsar Tolkien nörden.

    SvaraRadera

We ♥ comments